به گزارش «نود اقتصادی»، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح آخرین وضعیت بررسی علت وقوع سانحه بویینگ 737 اوکراین که صبح امروز در حوالی شهریار و پرند سقوط کرد، اظهار داشت: در حال حاضر جعبه سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور در محل سایت سانحه پیدا شده است. اما برای بررسی و تشخیص علت اصلی وقوع سانحه فقط جعبه سیاه هواپیما کافی نیست و کمیسیون بررسی سانحه باید همه پارامترهای دخیل در بروز سانحه را مورد بررسی قرار دهد.

وی تاکید کرد: از نظر قوانین بین‌المللی بررسی سانحه وظیفه هر کشوری است که آن سانحه آنجا رخ داده است، اما نماینده طراح هواپیما و همچنین نماینده کشوری که هواپیما آنجا ثبت شده است، امکان حضور در کمیسیون بررسی سانحه را دارند.

جعفرزاده گفت: پس از بررسی همه پارامترها می‌توان در مورد علت وقوع سانحه صحبت کرد، اگرچه روند بررسی سانحه و هر گزارشی که تیم بررسی سانحه به دست آورد اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره اجساد مسافران و خدمه این کرو پروازی گفت: اجساد به پزشکی قانونی رفته است و ضرورت دارد مراحل شناسایی و احراز هویت در پزشکی قانونی انجام شود و سپس این اجساد تحویل بازماندگان خواهد شد.

وی افزود: محورهایی نظیر عملیات پرواز، هواشناسی، مراقبت پرواز، شاهدان عینی، دستگاه‌های ضبط و ثبت پروازی، سازه هواپیما، موتور هواپیما، مدارک هواپیما، عوامل انسانی و… در بررسی سانحه از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نتیجه حاصل می‌شود.

جعفرزاده با بیان اینکه وقوع سانحه عوامل مختلفی دارد و فقط توسط کمیسیون بررسی سانحه اعلام رسمی می‌شود، گفت: این موضوع ممکن است چندین ماه به طول بینجامد.

صبح امروز حدود ساعت 6:12 صبح یک فروند بویینگ 737 فرودگاه امام خمینی(ره) را به مقصد کیف ترک کرد اما چند دقیقه پس از پرواز و حدود ساعت 6:18 ارتباط خلبان با مرکز کنترل قطع می‌شود و پس از آن سانحه سقوط رخ می‌دهد که متاسفانه همه 176 مسافر و خدمه این هواپیما جان می‌بازند.