به گزارش «نود اقتصادی» روسها بیش از دو دهه است که با انواع تحریم های مالی از سوی آمریکا و غرب مواجه هستند  که شدت آن از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور افزوده شد.

با وجود تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی، اما بررسی شاخص‌های اقتصاد کلان این کشور نشان می‌دهد دولمتردان روسیه با اتخاذ برخی تدابیر مانع اثرگذاری عمیق تحریم در این کشور شده‌اند.

در اینجا چهار شاخص نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم، ارزش روبل در مقابل دلار آمریکا و نرخ بیکاری بررسی شده است.

همانطور که نمودارها نشان می‌دهد به روند کلی هر چهار شاخص با افت حداقلی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، طی سال‌های اخیر همگی رو به بهبود بوده‌اند. همچنین ازجمله موفقیت‌های روسها، جلوگیری از شوک سقوط ارزش روبل مقابل سایر ارزهای خارجی بوده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بخش اعظمی از اقتصاد روسیه به صادرات نفت و گاز متکی است، اقتصاد روسیه شباهت‌های زیادی با اقتصاد ایران داشته و تجریبات این کشور می‌تواند الگوی سیاستگذاری در ایران باشد.

 براساس آنچه که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفته است، روسها برای مقابله با تحریم ۵۴ بسته ضدروسی از سال ۲۰۱۱ تاکنون اجرا کرده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: اعمال محدودیت های متقابل، ایجاد اداره مقابله با تحریم ها، ایجاد سامانه شبیه سوئیفت، کم کردن نقش دلار در مبادلات تجاری،  استفاده از اتحادیه ها و تشکل های منطقه ای برای مقابله با تحریم ها ، حمایت از شرکت‌های روسی تحریم شده و جایگزینی کالاهای روسی با وارداتی.