به گزارش «نود اقتصادی»، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا، در رابطه با فرآیند عرضه کالا از طریق سبد قرار داد آتی اظهار کرد: این نوع قرار داد به تولید کننده این امکان رامی دهد تا هر زمان از سال قیمت خرید و فروش محصول موردنظر خود را رصد کرده و بااطلاعات دقیق وارد معامله شود.

او ادامه داد: همچنین در این نوع قرارداد فروشنده در هنگام معامله مقداری از مبلغ فروش خود را دریافت می‌کند که همین امر نیز تا حدودی جذابیت این بازار را افزایش داده است.

سلطانی نژاد گفت: نکته بسیار مهمی که در بازار سرمایه و بویژه سبد معاملات آتی دنبال می‌کنیم، حضور نام ایران در سبد جهانی معاملات است. با این نوع فروش محصولات کشاورزان به مستقیم محصولات خود را بازار‌های جهانی عرضه می‌کنند و تداوم این عرضه ها، نام ایران را به عنوان برند به همراه محصولات به بازار‌های جهانی می‌کشد. در نتیجه دیگر شاهد خرید محصولات ایرانی توسط تجار جهانی و تعویض برند آن با انواع بسته بندی‌ها خارجی نخواهیم بود.

این مقام مسئول بیان کرد: تمام تلاشمان این است که منافع ملی در داخل حفظ و تامین شود تا سهم ایران در بازار‌های بین المللی افزایش پیدا کند.

سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که تکلیف عرضه خرما و کشمش در سبد معاملاتی بازار سرمایه چی شد؟ بیان کرد: با فعالان و تجار در زمینه خرما و کشمش در حال مذاکره هستیم تا در آینده نزدیک شاهد عرضه این ۲ محصول در بورس کالا باشیم.

آمار‌های ذیل نشان دهنده میزان معاملات بورس کالا در خصوص زعفران، زیره و پسته در ۲ هفته گذشته است؛