به گزارش «نود اقتصادی»، برای اجرایی کردن چنین تصمیمی به قانون برنامه ششم، پنجم توسعه، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و قانون بودجه می‌توان استناد کرد. استناد به این سه قانون سه راه را ممکن می‌کند:
۱- استفاده از منابع عمومی بودجه ۲- اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ۳- استقراض از بانک مرکزی

  1.  استفاده از منابع عمومی بودجه: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در ماه‌های گذشته به پیشنهاد دولت سقف منابع بودجه عمومی را به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان تقلیل داد تا بخشی از کسری بودجه جبران شود و برای جبران مافات بخشی دیگری نیز اجازه انتشار اوراق اسلامی، استفاده از منابع صندوق توسعه و سایر مباحث را مصوب کرد. با این اوصاف قطعا منابع بودجه نمی‌تواند مقصد اظهارات رئیس جمهور برای تامین منابع کمک مالی به ۱۸ میلیون خانوار باشد.
  2.  اصلاح قیمت حامل‌های انرژی: برخی نقل قول‌ها و شنیده نشان می‌دهد دولت برای پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاداتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و پیشنهاداتی درباره قیمت‌ها نیز روی میز گذاشته شده است. همچنین رقم پیشنهادی برای پرداخت به خانوار براساس بعد خانوار و تعداد نفرات تعیین می‌شود.
  3.  استقراض از بانک مرکزی: در این زمینه مسئولان به ویژه شخص رئیس جمهور بر عدم استقراض از بانک مرکزی تاکید کرده‌اند. شهریور سال ۹۷ روحانی گفته بود: بخش‌ قابل ملاحظه‌ای از افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر مربوط به فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بود. در حالی که به رغم روال گذشته این دولت هرگز برای اداره کشور در پی استقراض از بانک مرکزی نبود.