به گزارش «نود اقتصادی» فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان از کاهش ظرفیت قطعه‌سازی خودرو خبر داد و تصریح کرد: شما نباید برای این موضوع سراغ قطعه‌ساز یا خودروساز بروید بلکه بخش خودرویی وزارت صنعت می‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد، ضمن این‌که کارشناسان سازمان حمایت نیز در این باره دستی بر آتش دارند و قطعا باید به سؤال شما پاسخ دهند.
وی افزود: نحوه قیمت‌گذاری خودرو زیر نرخ حاشیه بازار به این صورت است که خودروساز از پنج نقطه تهران قیمت یک خودرو را می‌گیرد و میانگین آن را معیار قرار می‌دهد.
بهنیا با بیان این‌که جامعه کشش قیمت‌های جدید خودرو را ندارد، گفت: اگر مردم احساس کنند قیمت حاشیه به نفعشان نیست ممکن است به این نوع قیمت‌گذاری بی‌اعتماد شوند.
به این دلیل که اکنون اطمینان دارند می‌توانند زیر قیمت بازار خودرو تهیه کنند و مسؤولان در قبال این اعتماد مردم مسؤولند.
این فعال قطعه‌ساز ادامه داد: وزارت صنعت و سازمان حمایت باید فرمول قیمت‌گذاری خود را اعلام کنند.
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این‌که اگر قطعه‌ساز سود نکند نمی‌تواند تولید خودرو در تیراژ بالا انجام شود، گفت: اگر تعدیل قیمت‌هایی که خودروساز برای محصول خود در نظر گرفته قطعه‌ساز را تأمین نکند ما نمی‌توانیم شاهد افزایش تولید خودرو در کشور باشیم. اکنون قطعه‌سازی کشور با 40 درصد ظرفیت فعالیت دارد و 60 درصد ظرفیت به دلیل کاهش تولید خودرو از بین رفته است.
وی با بیان این‌که خودروسازان ابتدا باید به تعهداتشان درباره پیش‌فروش‌هایی که داشتند عمل کنند ادامه داد: خودروسازان علاوه بر این‌که باید تولید را به روال قبل بازگردانند فروش فوری را نیز در برنامه خود قرار دهند.
حال که دولت با افزایش نرخ خودروها موافقت کرده باید افزایش تولید و همچنین رشد ظرفیت تولید قطعه‌سازی اتفاق بیفتد در غیر این صورت یک جای کار می‌لنگد.

محمد باصفا