«نود اقتصادی»: انگار قرار نیست داستان نا به سامانی‌های شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران (ایفیک) در دولت حسن روحانی تمامی داشته باشد و رفیق بازی در انتخاب مدیران همچنان پای ثابت انتصابهای این شرکت 2.5 میلیارد دلاری است.

 با آغاز به کار دولت یازدهم در سال 92 علی طیب‌نیا به عنوان وزیر اقتصاد راهی باب همایون شد و تصمیم گرفت تا نیکزاد لاریجانی دوست صمیمی‌اش را به پاس زحماتی که در کسب رای اعتماد وی از مجلس کشیده بود، به عنوان رئیس این شرکت مهم اقتصادی منصوب کند. نیکزاد لاریجانی تخصص خاصی در حوزه مسائل اقتصادی نداشت و در مدت حضورش در ایفیک عملکرد ضعیف و پر انتقادی را داشت به طوری که اکثر شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران زیان ده شدند.

با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و راه یافتن علی اصغر یوسف نژاد معاون پارلمانی وزارت اقتصاد به بهارستان، وزیر اقتصاد دولت یازدهم ترجیح داد، از نیکزاد لاریجانی که ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس دارد در سمت معاون پارلمانی وزارتخانه استفاده کند. حالا این بار طیب‌نیا بازهم با یک انتخاب عجیب و غریب دیگر همه را شگفت زده کرد. دکتر فرهاد زرگری رئیس بیمارستان بانک ملی که از دوستان خانوادگی وزیر اقتصاد دولت یازدهم بود، با حکم طیب‌نیا رئیس شرکت ایفیک شد. وی که اصالتا یک پزشک بود، وضعیت بغرنج شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران را حتی بدتر از دوره نیکزاد لاریجانی کرد تا دولت یازدهم و حضور علی طیب‌نیا در وزارت امور اقتصادی و دارایی به پایان برسد.

در دولت دوازدهم طیب‌نیا با روحانی کنار نیامد تا معاونش مسعود کرباسیانِ اقتصاد نخوانده وزیر اقتصاد شود.

کرباسیان که پیش از در اختیار گرفتن کرسی وزارت اقتصاد رئیس کل گمرک بود، در انتصابهای خود در شرکت ایفیک به شدت توصیه پذیر عمل می‌کرد.

نمونه این توصیه پذیری‌ها را هم می‌توان در میدان دادن به علی جنتی در این شرکت مشاهده کرد. جنتی که بعد از استعفا از ورارت ارشاد دولت یازدهم مدتی در نهاد ریاست جمهوری و سپس ستاد انتخاباتی حسن روحانی مشغول به کار بود، با حکم کرباسیان به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت ایفیک انتخاب شد.

مدیرعامل این شرکت هم حسن عبقری شد ولی عبقری عملا در حضور جنتی حرفی برای گفتن نداشت.

وزیر ارشاد دولت یازدهم با نفوذ خود پای خلیل ارجمندی دوست قدیمیش را به شرکت ایفیک باز کرد. خلیل ارجمندی که مثل جنتی تخصصی در حوزه اقتصاد نداشت، در دوره وزرات جنتی رئیس صندوق اعتباری هنر بود و حالا با حضورش در هیات مدیره ایفیک جمع مدیران غیر متخصص را در شرکت سرمایه گذاری ایران جمع‌تر کرد. سید شمس الدین خارقانی سفیر پیشین ایران در آلمان هم یکی دیگر از سیاسیون ایفیک است تا اوضاع این شرکت مهم اقتصادی را نگران کننده‌تر از قبل کند. شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران را می توان با توجه به دارایی دستکم 2.5 میلیارد دلاری و داشتن حدود 30 شرکت در سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا  به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های اقتصادی به شمار آورد، که می‌تواند در این شرایط حساس اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کند. باید دید فرهاد دژپسند وزیر جدید اقتصاد، آیا پای غیرمتخصص ها را از شرکت 2.5 میلیارد دلاری قطع میکند یا او نیز راه وزرای قبلی را ادامه خواهد داد!؟