«نود اقتصادی»- مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رشد عجیب 12 درصدی مصرف سوخت در کشور را ناشی ایجاد یک فاصله زمانی در استفاده از کارت سوخت دانست.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ثبت رکوردی جدید در تیرماه امسال به 91 میلیون و 700 هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرده است.

سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور 84 میلیون و 600 هزار بشکه بود.

جلیل سالاری در گفتگو با «نود اقتصادی» کارت سوخت را ابزاری مهم در مدیریت مصرف سوخت برشمرد که به گفته او، عده‌ای کاسب همچون برخی اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، استفاده از کارت سوخت را فاقد ضرورت دانسته و استفاده از آن را هزینه بر می‌دانستند، درحالیکه اکنون کشور هزینه عدم استفاده از سامانه کارت سوخت را می‌پردازد.

وی احیا کردن سامانه کارت سوخت را امری به شدت زمان بر برشمرد و گفت که راه‌اندازی سامانه کارت سوخت نیازمند ثبت نام خودروها، پایش اطلاعات، فعال سازی کارت‌های قبلی و صدور کارت‌های جدید بوده که با توجه به لختی سیستم وزارت نفت، بعید است که بتواند در کوتاه مدت و با اقدامی انقلابی، مشکلات این سامانه را رفع کند.

سالاری اعلام کرد که قیاس رشد مصرف بنزین در شرایط فعلی با رشد مصرف بنزین در سال 84 حاکی از یک حرکت معکوس و رسیدن به دوران قبل از هدفمندی یارانه است.

وی یکی از دلایل رشد مصرف بنزین در سال 84 را ناشی از فرسوده بودن عمده خودروها دانست حال آنکه اکنون و با توجه به عمر کمتر خودروها، رشد مصرف بنزین با آن زمان همسان شده که این، یک زنگ خطر است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تکالیف قانونی در زمینه مدیریت مصرف در سال های اخیر سوخت انجام نشد، از احیا نشدن سبد مصرف سوخت و افزایش نیافتن سهم سی ان جی از 21 به 40 میلیون مترمکعب انتقاد کرد.

به گفته سالاری، یکی دیگر از تکالیف مدیریت مصرف سوخت، تولید و توسعه خودروهای حمل و نقل عمومی با پایه دیزلی و به صورت انبوه و در کنار آن، افزایش واردات 4 درصد واردات خودروی هیبریدی بوده که صورت نپذیرفت.

وی، یکی دیگر از مواردی که در راستای مدیریت مصرف سوخت صورت نگرفت را جایگزین نشدن خودروهای نو را به جای خودروهای فرسوده ذکر کرد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از اینکه به جای واردات خودروهای پایه دیزل، خودروهای با پایه بنزین به کشور وارد شده، به شدت انتقاد کرد.

وی گفته است که تراز تولید دیزل در کشور مثبت بوده و با توجه به پتانسیل بالای تولید گازوئیل در برخی پالایشگاه ها، درصورت استفاده از خودروی با پایه دیزل به شدت در مدیریت مصرف سوخت صرفه جویی می شد ،هرچند که در این  زمینه  هم هچ حرکت مثبتی  نشد  و درمدیریت  تولید هم اتفاق خاصی  نیافتاد.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرده که مصرف بنزین سالانه 10 درصد رشد داشته، بنابراین مدیریت تولید بدون توجه به مدیریت مصرف پاسخگو نبوده و باز هم کشور مجبور به واردات بنزین است.