«نود اقتصادی- نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اعلام کرده که امیدواری صنعت دارو این بود که دولت به سخنان کارشناسان گوش فرا دهد و بلایی که در پنج سال اخیر بر سر صنعت دارو آورده را جبران کند حال آنکه اکنون بانک مرکزی صنعت دارو را هم سرکار گذاشته است!

دکتر عباس کبریایی‌زاده در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشت که روی کاغذ، بانک مرکزی ارز زیادی به صنعت دارو داده اما در عمل این ارزها غیر قابل دسترس است.

بانک مرکزی برای حل چالش تخصیص ارز، به تازگی از بسته جدید ارزی خود رونمایی کرده که در آن ارز رسمی با نرخ 4200 تومانی تنها به کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ابراز تاسف کرده که بی تدبیری بانک مرکزی در تخصیص به موقع ارز، بر مشکلات صنعت دارو افزوده و دسترسی به مواد اولیه دارو را مختل کرده است.

کبریایی زاده، با بیان اینکه در صنعت دارو، بسیاری از شرکت‌های دارویی تعدیل نیروی وسیعی داشته‌اند گفت که دود تولید نشدن دارو به طور قطع در چشم مردم می‌رود.

درحال حاضر، دستکم 170 شرکت تولید و توزیع کننده دارو در کشور مشغول به فعالیت بوده که برآورد می‌شود گردش مالی صنعت دارو حدود  20 هزارمیلیارد تومان باشد.

قیمت گذاری دولتی بر روی دارو، افزایش رقم مطالبات معوق، رفتار شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل صنعت دارو و قدیمی بودن تکنولوژی‌های موجود در صنعت دارو از جمله مشکلات پیش روی صنعت دارو به شمار می‌آید که بر این موارد باید رسیدن دوره گردش عملیات صنعت دارو به بالای 500 روز افزایش دوره وصول مطالبات  صنعت به  400  روز را هم بر این مشکلات افزود.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، توضیح دادکه 97 درصد نیاز مواد اولیه داروی تولید داخل با 700 میلیون دلارتامین می‌شود، حال آنکه سه درصد مابقی نیازمند تخصیص یک میلیارد دلار ارز بوده و اگر دولت به فکر آسایش مردم بوده باید در تخصیص ارز، حواله‌های بی‌خودی و سرکاری ندهد.

وی مدعی شد که دولت با شیوه کنونی تخصیص ارز دنبال مشغول کردن افراد بوده که این مشغول کردن افراد انرژی و هزینه بر بوده و ناامیدی بین شرکت‌های تولید کننده دارویی را افزایش داده و دست آخر بر اعتبار خارجی شرکت‌های دارویی هم آسیب می‌زند.

کبریایی زاده، اذعان داشت که چند عامل دست به دست هم داده و صنعت دارو را زمینگیر کرده که اولین عامل آن مشکل کمبود نقدینگی بوده زیرا تاخیر بیمارستان‌ها در پرداخت نشدن به موقع شرکت‌های بیمه و توزیع دارو باعث شده که چرخه نقدینگی آسیب ببیند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، عامل دوم رابرگرفته از افزایش هزینه شرکت‌ها به دلیل بدهی به بانک‌ها دانست که سبب شده منابع مالی که وارد حساب شرکت‌های دارویی می‌شود از ناحیه بانک‌ها برداشت شده و منابع درآمدی به چرخه تولید و عملیاتی شرکت‌ها برنگردد.

وی مشکل سوم صنعت دارو را مربوط به تخصیص ارز ازناحیه بانک مرکزی برشمرد.

کبریایی زاده گفت که وزیر بهداشت می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات صنعت دارو داشته باشد زیرا دکتر هاشمی وزیر با نفوذی در دولت بوده حال انکه همچنان مشکلات  صنعت دارو پا برجا است.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایرا یادآور شد که روند تخصیص ارز در زمان رسیدن قیمت نفت به 14 دلار هم مانند اکنون ناخوشایند نبود.

به گفته وی وزیر بهداشت را باید به حل کردن مشکل صنعت دارو تشویق کرد و اگر هاشمی از نفوذ خود در دولت استفاده کرد بوده، مشکلات حل می‌شد

کبریایی زاده گفت که مشکلات کنونی، فعالان صنعت دارو را نگران کرده و افزود که میزان مطالبات معوق سررسید شده صنعت اکنون به  2500 میلیارد تومان رسیده است.