«نود اقتصادی»- معاون واگذاری سهام و بنگاههای سازمان خصوصی سازی، فهرست شرکت‌های قابل واگذاری در سال ۹۶ را دستکم ۳۷۶ مورد دانست و اعلام کرد که ۵۰ درصد عرضه سهام شرکت‌ها در این سال به نتیجه مناسب رسید.

زهره عالیپور درگفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت که سازمان خصوصی سازی موظف بوده تا آخرین روز سال گذشته به وظایف خود در قبال واگذاری شرکت‌ها عمل کند زیرا  این سازمان با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌ها در نیمسال نخست، فرصت شش ماه اول را در عمل از دست می‌دهد و به محض برخورد با فصل مجامع قیمت‌ها باطل می‌شود.

وی توضیح داد که به دلیل برگزاری مجامع در نیمسال نخست، بخشی از سال برای واگذاری از دست رفته و فشار برای فروش سهام شرکت ها در ماههای پایانی سال و به ویژه در  سه ماهه آخر سال بیشتر می‌شود.

عالیپور با بیان اینکه نمی‌توان خصوصی سازی را مجزای از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دانست گفت که عرصه ورود به بخش تولیدی بسیار سنگین بوده و به طور کلی نتوانسته‌ایم انگیزه لازم را برای ورود بخش خصوصی به عرصه تولید فراهم کنیم هر چند که با توجه به ارایه امتیازات ویژه در حین خصوصی سازی شرکت‌ها ، ورود به چرخه خصوصی سازی برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری به مراتب بهتر از اتخاذ سایر روشها است.

وی خبر داد که در سالجاری، بخش قابل توجهی از سهام شرکت‌های نیروگاهی برای فروش عرضه خواهند شد و به علاقمندان به سرمایه گذاری توصیه کرد تا به جای سرمایه‌گذاری و شروع عملیات از نقطه صفر،به چرخه خصوصی سازی و خرید سهام شرکت ها اضافه شوند.

وی درباره بدهی سازمان خصوصی سازی به صندوق بازنشستگی فولاد هم گفت که بیش از ۵۰ درصد سهام ذوب آهن توسط تامین اجتماعی خریداری شد و با توجه به اینکه تامین اجتماعی رقم قابل توجهی از  دولت طلب داشت نظر وزیر تعاون این بود که ارایه چک دریافتی ازتامین اجتماعی بابت پرداخت به صندوق فولاد منتفی شود.

به گفته معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی،قرار شد که بدهی تامین اجتماعی بابت خرید سهام ذوب آهن با طلب دولت تهاتر شده و صندوق فولاد هم بتواند طلب خود را با دولت تسویه حساب کند.

به تازگی،صندوق بازنشستگی فولاد اعلام کرده که ،سازمان خصوصی سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد،سهام یک شرکت را فروخت که رقم این طلب از خصوصی سازی 490 میلیارد تومان بوده که چک های آن باید در سال گذشته نقد می شد اما سازمان خصوصی سازی به اشتباه،چک های صندوق بازنشستگی فولاد را به تامین اجتماعی بازگرداندکه همین امرهم برنامه ریزی صندوق را بهم زد وسبب شد که صندوق حقوق ماههای بهمن واسفند سال 96 بازنشستگان را از محل دیگری تامین کند.