سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» با هیجانی دانستن بازار ارز در روز های اخیر گفت: عدم تضعیف ریال در گذشته و کاهش نرخ سود سپرده از دلایل نوسانات اخیر بازار ارز بود. اما در کنار این عوامل خوب است به این نکته نیز توجه کرد که نظام توزیع اسکناس دلار در کشور ایراد دارد و ارز به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد.

وی با اشاره به تاکید مسئولان دولتی بر سیاسی و روانی بودن التهاب‌های ارزی خاطر نشان کرد: این که مسئولان دولتی بر روانی و سیاسی بودن التهاب اخیر ارزی اشاره می‌کنند من در جریان دلایل آن نیستم، اما بنده علت التهاب بازار ارز را اقتصادی می‌دانم. علت گرانی ارز عدم تضعیف دلار در گذشته و کاهش نرخ سود سپرده است.

وی درباره انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ سود20 درصد نیز اظهار کرد: تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود مغایر با تصمیم‌های پیشین بانک مرکزی است و در حالی این اقدام را صورت می‌دهد که همچنان نرخ سود تسهیلات در 18 درصد باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی درباره موفقیت انتشار گواهی سپرده ریالی نیز ااظهار کرد: بحث مهم این است که این طرح چه میزان پول جدید را به خود اختصاص می دهد چون ممکن است برخی سپرده های قدیمی موجود در بانک‌ها تبدیل به گواهی سپرده ریالی شود که البته این اتفاق اکنون رخ داده است. بنابراین میزانی که این طرح پول جدید را جذب کند مبنای تصمیم گیری بانک مرکزی برای ادامه این طرح باید باشد.

وی با توجه به سود بالای گواهی سپرده ریالی نیز افزود: اگر اجرای این طرح به صورت موقت باشد بهتر است تا هم التهاب بازار ارز را مدیریت کند و هم سبب افزایش هزینه های تولید به دلیل افزایش نرخ تسهیلات نشود.