«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت افت شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن در شرایط فعلی را ناشی از توقف خرید مسکن از ناحیه مردم و کاهش تقاضا به دلیل بروز زلزله ارزیابی کرد و گفت که به علت وقوع زلزله در روزهای گذشته، مردم نسبت به خرید مسکن دست نگه داشته اند و در حال حاضر نسبت به خرید مسکن دقت نظر بیشتری را مدنظر داشته اند.

از قرار معلوم،قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی یک ماهه آبان تا آذر ماه امسال روند ثابت و حتی رو به نزولی داشته به نحوی که هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در انتهای آبان ماه و ابتدای آذرماه از ۷۷ هزار تومان در بازار سرمایه به حدود 74 هزار تومان در انتهای آذرماه و ابتدای دی ماه رسید.

گفته می‌شود که این امر، نشان دهنده عقب نشینی خریداران مسکن مصرفی از بازار بوده است.

علیرضا تاج بر در گفتگو با «نود اقتصادی»، تاکید کرد که در شرایط فعلی رکود از مسکن رفع نشده و بازار در رکودجدی است.

بانک مرکزی به تازگی گزارش داده که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آذر ماه امسال به 17 هزار و 800 هزار واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50.2 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته تاج بر، حتی با وجود افزایش 50 درصدی در حجم معاملات مسکن،اما بازار فعلی مسکن با دوره رونق فاصله بسیار زیادی دارد. وی در عین حال، اذعان داشت که وقوع زلزله اخیر تقاضا خرید اوراق حق تقدم را کاهش داده است.

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری بانک ملت گفت که در شرایط فعلی، اتفاقی که سبب افزایش قیمت اوراق حق تقدم در بازار شود مشاهده نمی‌شود و توضیح داد که حتی واقعی شدن نرخ سود بانکی هم که هنوز کمکی به ایجاد رونق در بازارمسکن  نکرده است.

وی، افزود که نرخ سود بانکی برای سپرده گذاران کاهش یافته و همچنان دریافت کنندگان وام مسکن که کاهش نرخ سود وام دریافتی را حس نمی کنند.

تاج بر در بخش دیگر اظهارات خود، اذعان داشت که بازار سرمایه از واقعی شدن نرخ سود بانکی بهره ای نبرده و رشد شاخص بازار سهام ناشی از  نرخ دلار و کامودیتی ها(مواد اولیه ) بوده و تاکید کرد که با وجود کاهش نرخ سود بانکی هنوز تغییری در انتقال سپرده های بانکی به بازار سرمایه مشاهده نمی شود.