لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص ادعای وزارت اقتصاد مبنی بر عدم استقراض دولت روحانی و بانک مرکزی در چهار سال گذشته اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت از یک بانک دیگری استقراض کرده و از طریق غیر مستقیم از بانک مرکزی برداشت کرده است. همچنین دولت یک تنخواه در بانک مرکزی دارد که آن را می‌گیرد و باز نمی‌گرداند.

وی افزود: بدهی حساب تنخواه در بدهی کل دولت به بانک مرکزی ثبت نمی‌شود. نمی‌توان ادعا کرد که بانک مرکزی در چهار سال گذشته هیچ پولی به دولت نداده است، چون استقراض از حسابهای دیگر و به صورت غیر مستقیم انجام شده است.

گفتنی است بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در پایان سال ۱۳۹۵ رقم بدهی دولت به بانک مرکزی حدودا ۲۷ هزار میلیارد تومان بود که در پایان شهریور امسال این رقم به ۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که نشانه رشد ۳۵ درصدی میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در شش ماه اول امسال است.

علت افزایش بدهی (استقراض) دولت از بانک مرکزی، رشد بی‌رویه هزینه‌های جاری دولت است که موجب شده دولت مجبور شود کسری بودجه خود را با منابع بانک مرکزی جبران نماید.