به گزارش «نود اقتصادی« علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج ایران در واکنش به آزاد شدن واردات برنج به «فرهیختگان» گفت واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است، اما باید اذعان کرد ممنوعیت واردات در این چند ماه نیز کمکی به کشاورز نمی‌کند. درخواست من این است که ممنوعیت چندماهه واردات را به کلی بردارند تا دلالان و واردکنندگان بتوانند به‌راحتی برنج وارد کنند! وی با بیان اینکه مشکل اصلی واردات بی‌رویه است نه ممنوعیت و آزاد شدن واردات، گفت: «مقدار مصرف کشور با در نظر گرفتن سرانه 37 کیلو برای هر نفر، سه میلیون تن در سال است. برابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی 2.3 میلیون تن تولید داخل داریم، در نتیجه نیاز واردات 700 هزار تن داریم که با در نظر گرفتن ذخیره استراتژیک به یک میلیون تن می‌رسد. در حالی که در 6 ماهه اول امسال 1/1 میلیون تن وارد شده است.»


 از دست افرادی مثل من کاری ساخته نیست!


نایب‌رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال بیشتر از حد نیاز برنج وارد کشور شده است، گفت: «باز هم می‌خواهند وارد کنند، کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. از من و امثال من هم کاری ساخته نیست.»

 واردات برنج ضد اقتصاد مقاومتی است


 اکبریان واردات بی‌رویه برنج را اقدامی برخلاف اقتصاد مقاومتی می‌داند و معتقد است: «واردات بی‌رویه برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و تاکیدات رهبری است. از یک طرف می‌گویند تولید ملی را اضافه کنیم تا رونق اقتصادی ایجاد شود، ایجاد اشتغال شود، کشاورز بیکار نشود و مهاجرت از روستا به شهر کم شود و از طرفی اقدام به واردات بی‌رویه می‌کنند. من که اهرم جلوگیری ندارم فقط می‌توانم در رسانه‌ها اعلام کنم، همین.»

 احجاف به کشاورز


وی بهانه گرانی برنج داخلی را نیز بی‌مورد می‌داند: «یکی از بهانه‌های واردات برنج، گرانی برنج داخلی است. بهترین نوع برنج در شمال 10 هزار و 500 تومان قیمت دارد. البته برنج پنج هزار تومانی هم داریم. در حالی که برنج شمال در تهران 16 هزار تومان قیمت دارد. باید دستگاه‌های نظارتی، نظارت خود را بیشتر کنند و جلوی دلالی‌ها را بگیرند.»  نایب رئیس انجمن برنج ایران در ادامه آزاد شدن رسمی واردات برنج خارجی را احجاف به کشاورز و نابودی برنجکار ایرانی می‌داند و معتقد است به جای حمایت از برنجکار ایرانی واردات را علنی می‌کنند. این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد.