به گزارش «نود اقتصادی» بهرام شهریاری عضو انجمن قطعه سازان خودرو در خصوص مشکلات صنعت قطعه سازی خودرو اظهار کرد: سرمایه در گردش و نقدینگی یکی از مشکلاتی که سال‌ها است گریبانگیر قطعه سازان بوده و از آنجا که مطالبات آنها دیر پرداخت می شود، همواره با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: به‌دلیل نداشتن گردش نقدینگی، قطعه سازان به ناچار رو به دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا می‌کنند که آن هم برای فعالان این بخش دردسر ساز شده و چالش های آنان را بیشتر کرده است.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به بحران هایی که قطعه سازان با آن روبرو بوده اند، گفت: به‌دلیل مشکلات فراوان بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی این بخش حذف شده و جای خود را به تازه واردها داده‌اند که البته تعداد کمی از آنها تولیدکننده و اغلب تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات می‌کنند.

شهریاری با تاکید بر لزوم تولید قطعات صادرات محور تصریح کرد: موضوع دیگری که قطعه سازان را اذیت می‌کند؛ معطوف شدن آنها و تولیداتشان به داخل است که این هم به معنی عدم توانایی قطعه سازان نیست، بلکه شرایط لازم برای صادرات فراهم نبوده، کما اینکه در زمانی صادرات انجام می شد اما به دلیل تحریم ها متوقف شد.

وی با بیان اینکه غیراقتصادی بودن تولیدات و تیراژ پایین آنها مشکل دیگر این حوزه است، ادامه داد: به‌دلیل هزینه های مالی زیادی که به قطعه سازان وارد می شود، قیمت تمام شده قطعه نیز به ناچار افزایش یافته و در نتیجه محصول نهایی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عضو انجمن قطعه سازان خودرو ضمن بیان اینکه برنامه ریزی دقیقی در خصوص صنعت خودرو صورت نگرفته است، گفت: محورهای توسعه برای صنعت کشور مشخص نبوده و با تکیه بر شعار خودکفایی سعی در تولید همه کالا ها شده است، اما این امر امکان پذیر نیست و صنایع مختلف با این رویکرد با چالش های متنوعی دست و پنجه نرم خواهند کرد و در آخرهم نتیجه مورد نظر محقق نمی شود.

شهریاری تصریح کرد: اگر صنعت خودروسازی بعنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی کشور معرفی می شد و برای آن برنامه ریزی صورت می گرفت، وضعیت متفاوتی را در این بخش شاهد بودیم، اما الان کمتر از یک میلیون و ٦٠٠ هزار خودرو در کشور تولید می شود و ١٦ خودرو ساز در کشور فعال هستند. در واقع تعداد خودروسازها زیاد بوده اما در مقابل میزان تولیدات کم است.

وی در پایان یادآور شد: الان ٩٠ درصد بازار یدک خودرو وارداتی است که این هم نشان از بی برنامگی در بخش خودرو است.