«نود اقتصادی»: مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر، افزایش 50 درصد واردات پالم به کشور را یک آمار نادرست خواند و به «نود اقتصادی» گفت که طبق مجوز صادره وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، میزان واردات پالم به کشور باید 30 درصد از مقدار مصرف روغن خام باشد، بنابر این واردات پالم در طول یکسال باید به رقم 420 هزارتن برسد.

میزان مصرف روغن خام مورد نیاز کشور سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن بوده که سرانه مصرف این محصول در ایران سالانه بین 17 تا 19 کیلوگرم است. درشرایط فعلی 47 کارخانه تولیدکننده روغن نباتی در کشور فعالیت دارند.

چندی پیش، یکی از مقامات کشور مالزی اعلام داشت که واردات پالم ایران از مالزی 50 درصد افزایش یافته است.

محمود شه رضایی در گفتگو با «نوداقتصادی» ضمن تایید افزایش واردات روغن پالم از کشور مالزی گفت که دلیل این افزایش واردات از این کشور، ناشی از کاهش واردات پالم ایران از سایر کشورها بود است. به گفته وی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید آمار واردات پالم به کشور را مدنظر داشته باشد نه آمار صادرات پالم یک کشور به ایران را.

شه رضایی افزود که در نیمسال نخست  سالجاری، حدود 230 هزار تن روغن پالم وارد کشور شده که رقم چندان بالایی  هم نیست.

وی،مدعی شد که آمار واردات پالم محاسبه شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با آمار گمرک همخوانی ندارد و افزود که قرار نیست که وزارت بهداشت ماهیانه مجوز واردات 35 هزار تن پالم به کشور را نهایی کند، بلکه طبق اعلام، باید سالیانه 420 هزار تن پالم به کشور وارد شود.

مدیر عامل شرکت صنعتی بهشهر تاکید کرد که واردات روغن پالم برای  شرکت های روغن کشی در شرایط فعلی هیچ مزیت اقتصادی ندارد، زیرا واردات پالم به کشور از روغن آفتابگردان گرانتر تمام می شود.

طبق محاسبه شه رضایی، واردات روغن پالم به اضافه هزینه حمل و نقل به کشور حدود 820 دلار در هرتن تمام می شود که صرفه ای برای جایگزینی آن با روغن افتابگردان وجود ندارد. 

وی اظهار داشت که تعیین رقم واردات 30 درصدی واردات روغن پالم از کل مصرف روغن خام کشور یک رقم حداقلی بوده و چندان هم زیاد نیست.

شه رضایی خبر داد که محموله روغن پالم وارداتی شرکت صنعتی بهشهر در بندر متوقف شده و افزود که به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت یک شبه به این نتیجه رسیده که واردات پالم به کشور زیاد شده است!

وی تصریح کرد که درصورت سهمیه بندی شدن واردات پالم به کشور، این اقدام منجر به ایجاد یک رانت جدی برای برخی افراد خواهد شد و ادامه داد که شایع شده واردات روغن پالم به کشور سهمیه بندی خواهد شد اما به صورت رسمی این موضوع اعلام نشده هر چند که در صورت تحقق این امر رانت ایجاد شده سبب خواهد شد تا عده ای از این راه میلیاردر شوند.

مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر توضیح داد: شرکتهایی که مصرف روغن پالم چندانی را ندارند پس از گرفتن سهمیه خود به شرکت‌هایی خواهند فروخت که مصرف بالایی دارند که این خود یک رانت خواهد بود.

وی، گفته است که اگر وزارت بهداشت با واردات پالم مشکل دارد واردات کلی آن را همچون واردات روغن نارگیل ممنوع کند.