«نود اقتصادی»- مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن گفت دلیل معطلی مسافران اربعین حسینی در ایستگاه  راه آهن بصره - عراق را ناشی از  بررسی گذرنامه‌ها از ناحیه پلیس عراق دانست و گفت که به دنبال مذاکره با مقامات راه آهن عراق اعلام شده که کنترل پاسپورت مسافران در اختیار راه آهن عراق نیست.

قطار قم- کربلا از ۸ آبان ماه فعالیت خود را برای تردد زائران آغاز کرده که در این راستا، ۴ سرویس رفت و ۴ سرویس برگشت برای قطار قم- کربلا پیش بینی شده است.

این قطار از نوع ترکیبی است اما عمده مسیر با قطار پیموده می‌شود.

علی کاظمی منش در گفتگو با «نود اقتصادی» افزوده که به دنبال اعزام کاروان نخست مسافران با قطار کربلا – قم، به غیر از معطلی یک ساعته مسافران در ایستگاه بصره مشکل دیگری وجود نداشته است.

گفته می‌شود که فاصله قم تا کربلا با قطار حدود ۳۰ ساعت بوده که از مرز شلمچه تا ایستگاه بصره نیز مسافران با اتوبوس‌هایی که پیش بینی شده حرکت می‌کنند و این مسیر حدود ۷ تا ۸ ساعت طول خواهد کشید.

به گفته وی، به دنبال گفتگو با سفارت ایران در عراق و نامه نگاری با رئیس راه آهن عراق، درخواست شده تا تشریفات کنترل پاسپورت و صدور مجدد بلیت در آنجا ،با هدف معطل نشدن مسافران حذف شود.

این مقام مسئول در راه آهن ایران، یکی از دلایل نارضایتی تعدادی از مسافران را ناشی از سرعت اندک قطار بصره به کربلا دانست و توضیح داد که خطوط ریلی عراق، به دلیل بروز جنگ و حضور داعش خراب بوده و این کشور هم بودجه لازم را برای ترمیم خطوط ریلی خود نداشته.

به گفته وی، مسیر 500 کیلو متری بین بصره تا کربلا با توجه به سرعت سیر 50 کیلومتری قطار در هر ساعت باید 9 ساعته طی شود که این مسیر درکاروان نخست که پریروز اعزام شده 10 ساعته طی شده است.

کاظمی منش، تعداد مسافران اعزامی با قطار قم – کربلا در کاروان نخست را 400 نفر دانست واضافه کرد که کاروان دوم ، روز پنج شنبه و با 360 مسافر  از مرز ایران عبور کرده است.

مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن در ادامه  از پیش بینی ۴۵ رام قطار ویژه ایام اربعین با ظرفیت ۳۲ هزار صندلی خبر داد و گفت که در مجموع ۲۲۱ هزار صندلی برای ایام اربعین در حوزه حمل و نقل ریلی پیش بینی شده است.

وی به استقرار قطار ۲۴ ساعته و رایگان در ایستگاه خرمشهر برای جابه جایی زائرانی که با قطار و سایر وسایط نقلیه به این نقطه رسیده اند، اشاره کرد و افزود: این قطار زائران را تا مرز ریلی شلمچه منتقل و از آنجا به خرمشهر باز می گرداند.

کاظمی منش گفته که بین روسای راه آهن ایران و عراق تفاهم نامه ای با محوریت راه اندازی قطار قم، کربلا به امضا رسیده و توضیح داده که در این راستا،امسال کارگزار و مجری  جابجایی مسافران، انجمن خدمات مسافرتی شهرستان قم بوده،بنابراین گفتن اینکه تفاهم نامه ای بین راه آهن ایران و عراق برای جابجایی مسافران امضا نشده،تایید نمی شود.

وی گفته که راه آهن ایران یک نهاد حاکمیتی و ناظر بوده و مجری نیست و افزوده که با توجه به  امضای تفاهم نامه بین روسای راه آهن ایران و عراق، لزومی به عقد قرارداد وجود ندارد هر چند که درتفاهم نامه قید شده که شرکت کارگزار، قطاری را برای نقل و انتقال مسافران راه اندازی خواهد کرد که این امر هم عملی شده است.