آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت واردات کالاهای اساسی کشاورزی کشور اظهار کرد: روند کار وزارت جهاد و نظر خود وزیر جهاد کشاورزی این است که واردات را به حداقل برسانند و از محصولات داخلی استفاده شود. ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت فشار شدیدی برای واردات می‌آورد.

وی افزود: البته شاید مدیران رده بالای وزارت صنعت هم به دنبال واردات نباشند اما در پشت صحنه وارد کنندگان فشار خود را وارد می‌کنند. به عنوان مثال گاهی اوقات دانه روغنی را از کشاورز داخلی نمی‌خرند، ولی به راحتی اجازه واردات روغن می‌دهند و صدها یا هزاران تن روغن پالایش نشده به کشور می‌آورند و پالایش می‌کنند.

آیت الله عالمی بیان کرد: استانی نیست که به آن نروم و کشاورزان از وضعیت موجود گلایه نکنند. برخی از باغداران از این که محصول آنها به موقع بیمه نمی‌شود، گله‌مندند و بعد از کوچکترین سرمازدگی تولید محصولاتشان به مشکل می‌خورد.

برخی از مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید خیلی کار کنیم. عده‌ای از مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند ولی بخشی دیگر هستند که به این مفهوم اعتقاد ندارند و فقط به تامین رفاه و زندگی مردم به هر قیمتی فکر می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص هجمه برخی از مدیران رده بالا به مسئله خودکفایی گفت: خودکفایی از جمله مسائلی است که هم امام و هم مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند. رهبر معظم انقلاب همواره در فرصتهای مختلف از جمله پیامهای نوروزی و یا سخنرانی‌های ابتدای سالشان روی مسئله خودکفایی تاکید می‌کنند. اما تاکیدات ایشان با جدیت به سمت عملیاتی شدن پیش نمی‌رود.

آیت الله عالمی تصریح کرد: با وجود همه کمبودهایی که ما در بحث منایع آبی داریم، خودکفایی مقدور، میسر و آسان است. اما باید به آن اعتقاد داشته باشیم. البته بر اساس سوابق موجود برداشت محصول کشاورزی از هر متر مکعب آب در دوره مسئولیت همان کسانی که امروز خودکفایی را پدیده‌ای مزخرف می‌نامند زیر 500 گرم بوده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این مقدار برداشت به بالای یک کیلوگرم رسیده است. در بعضی از کشورها که شرایط منابع آبی آنها از ما خیلی بدتر از  هر متر مکعب آب 2.5 کیلو محصول برداشت می‌شود. البته بر اساس گزارش های دریافتی در برخی استانهای کشور خودمان هم تا 2.2 کیلوگرم ماده خشک  از هر متر مکعب آب محصول برداشت می شود. در این خصوص گفته می شود می توان برداشت صیفی جات را در گلخانه‌ها 18 برابر بیشتر از فضای باز کرد.

مزخرف خواندن خودکفایی حرف مزخرفی است

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: دست یابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی مزخرف نیست، بلکه مزخرف خواندن آن خودش حرف مزخرفی است. مزخرف از لحاظ لغوی یعنی بی ارزش بنابراین طرز تفکر خودکفایی طرز تفکری نیست که عنوان مزخرف را به آن اطلاق کنیم.

آیت الله عالمی با اشاره به نقش مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: مدیریت جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و در بخش کشاورزی تزریق اندیشه صحیح همان مدیریت جهادی است. ما در اوایل انقلاب دو دهه تجربه این مسئله را داشتیم. اگر این طرز تفکر تغییر نمی‌کرد، امروز کشور ما از لحاظ شرایط آبی هم به این روز نمی‌افتاد.

وی در مورد تولید محصولات تراریخته بیان کرد: البته من در مورد مبحث تراریخته تخصصی ندارم اما اگر تولید محصولات تراریخته حجم محصولات کشاورز در کشور را بالا ببرد بازهم ارزش این را ندارد که سلامت مردم را به خطر بیندازیم. حفظ سلامت مردم بیش از اینها ارزش دارد و ما باید به فکر نسلهای آینده هم باشیم. براساس آیات قرآنی دستبرد در طبیعتی که خدا به ما ارزانی داشته باشد باعث خساران می‌شود.

برجام چیز زیادی برای اقتصاد کشور رقم نزد

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تاثیرات برجام بر اقتصاد کشور نیز گفت: برجام تا به این لحظه چیز زیادی برای اقتصاد کشور ما رقم نزد. چیزی از برجام در زندگی عادی مردم دیده نمی‌شود و طبعات سیاسی منفی آن همچنان پابرجاست. تداوم مسیر برجام هم چندان روشن نیست. دشمن به هر بهانه‌ای می‌خواهد به کشور ما آسیب برساند و برجام نتوانسته جلوی این مسئله را بگیرد.