«نود اقتصادی»- حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تبعات اقدام اخیر دولت برای دریافت وامهای خارجی به خصوص دریافت وام 8 میلیارد یورویی از کره‌جنوبی اظهار کرد: اختصاص خط اعتباری یعنی کشوری با تخصیص این خطوط برای کشور دیگر این امکان را به آنها می‌دهد که تا سقفی که تعیین کرده از کشورشان خرید کرده و در واقع کالا وارد کنند. قرارداد جدید هم چیزی غیر از این نیست.

وی افزود: ما در گذشته هم فاینانس از کشورهای خارجی گرفته‌ایم و دولت دوازدهم کار جدیدی انجام نداده است. این که گفته می‌شود خارجی‌ها به ما خط اعتباری می‌دهند که 30 درصد آن را از آنها خرید کنیم حرف غلطی است. در واقع قرار است 100 درصد این خط اعتباری را از خارجی‌ها خرید کنیم. قرار است به ازای کل 8 میلیارد دلار وامی که از کره جنوبی گرفتیم از این کشور خرید کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این خرید می‌تواند به صورت کالا و می‌تواند به صورت خدمات فنی، مهندسی باشد. همچنین می‌تواند ترکیبی از خرید کالای واسطه‌ای، سرمایه و با کالای مصرفی باشد. اگر این خط اعتباری در راه خرید کالای نهایی استفاده شود برای ما مضر است، خصوصا اگر کالاهایی را با این پول از کره وارد کنیم که در داخل امکان تولید آنها را داریم.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: این یعنی ما ظرفیتی در بازارمان ایجاد می‌کنیم برای فروش کالاهای کره‌ای. این کار مانند این است که شرکت سامسونگ به ایران بیاید و محصولات بیشتری را بفروشد. اما اگر این از این خط اعتباری به گونه‌ای استفاده شود که شرکتهای کره‌ای به ایران بیایند و با شرکتهای ایرانی به صورت مشارکتی سرمایه‌ گذاری کنند، به نوعی واردات خدمات فنی و مهندسی انجام داده‌ایم و نتیجه خوبی هم خواهد داشت.

وی بر همین اساس عنوان کرد: بنابراین خوب یا بد بودن این فاینانس به طریقه استفاده از آن و نوع بسته شدن قرارداد آن بستگی دارد. مبادا با اقداماتی از قبیل خرید واگن از کره جنوبی ظرفیتهای داخلی خودمان را سرکوب کنیم. در حال حاضر واگن سازی اراک می‌تواند تا حد بسیار زیادی نیازهای کشور را در این بخش برآورده کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از خرید واگن از کره به «نود اقتصادی» خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارکنان و مهندسان هپکوی اراک از دست دولت ناراحتند و اعتراض دارند که چرا از ظرفیتهای آنها استفاده نمی‌شود و در قراردادهای خارجی به ظرفیت آنها توجهی نمی‌شود. بهتر است از کره‌ای‌ها در گسترش ظرفیت واگن‌سازی اراک استفاده کنیم نه این که مستقیما از آنها واگن وارد کنیم.

مصباحی‌مقدم درباره شبهات پیرامون ارتباط دریافت فاینانس از کره با تسویه بدهی نفتی این کشور به ایران به «نود اقتصادی» گفت: به نظر من این که این فاینانس به ازای بدهی نفتی کره به ایران داده شده نمی‌تواند درست باشد، چون اگر این بدهی به صورت دلاری باشد جا به جایی به صورت دلار در حال حاضر قفل است، اما اگر تبدیل به سایر ارزها شود و یا به صورت کالایی به کشور ما بیاید این مسئله دیگری است.

وی بیان کرد: بهترین راه این است که بانک مرکزی با کره‌ای‌ها توافق کند که مطالبات نفتی ما از کره از طریق مطالبات این کشور از سایر کشورها جبران شود و کره‌ای‌ها از طریق آن کشورها به ما خدمات بدهند. در این صورت ما می‌توانیم از این طریق خرید مواد اولیه مورد نیاز برای صنایعمان و همچنین واردات خدمات فنی و مهندسی را انجام دهیم.

گفتنی است دولت اعلام کرده که طی ماههای پسابرجام 43.3 میلیارد دلار قرارداد فاینانس نهایی شده و 33.5 میلیارد دلار در نهایی شدن است. با قراردادهای فاینانسی که در این مدت بسته شده هر شهروند ایرانی 700 دلار بدهکار شده است!