سید حسین رضوی‌پور دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه و مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در مورد خروج اقتصاد کشور از رکود اظهار کرد: اقتصاد ما علی رغم رشد مثبت، همچنان در رکود است.
وی افزود: در ادبیات رسمی اقتصاد معمولا وقتی از رکود حرف می‌زنیم منظورمان توقف نرخ رشد اقتصادی است. یعنی نرخ رشد پایین، صفر و یا حتی منفی. وقتی هم از رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم، یعنی نرخ رشد مثبت و یا افزایش نرخ رشد اقتصادی. اما ممکن است در شرایطی نرخ رشد مثبت را هم رکودآمیز بدانیم و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی را خروج از رکود تلقی نکنیم.

این اقتصاددان تصریح کرد: اظهار نظر در مورد خروج از رکود، نسبی است، و در مورد شرایط اقتصاد ایران باید مقداری فراتر از معیارهای رسمی موضوع را بررسی کرد.

رضوی‌پور تصریح کرد: به نظر من چیزی که می‌تواند خروج از رکود در اقتصاد کشور را به درستی نشان دهد شاخص نرخ رشد نیست، چون نرخ رشد اقتصادی در ایران متکی بر درآمد نفتی است و ما بدون خروج از شرایط رکودی هم می‌توانیم با فروش نفت بیشتر نرخ رشد اقتصادی کشور را مثبت جلوه دهیم.

وی گفت: به نظر من بهترین شاخصی که می‌تواند خروج از رکود در کشور را نشان دهد میزان تمایل مردم به سرمایه گذاری‌های تولیدی است. شما باید ببینید چقدر شکل‌گیری سرمایه در حوزه تولید اتفاق می‌افتد. این تنها عاملی است که می‌تواند رشد درونزای اقتصاد کشور را نشان دهد.

این اقتصاددان عنوان کرد: در حوزه تولید وقتی سرمایه گذاری صرفه اقتصادی نداشته باشد مردم پولشان را بیشتر یا خرج سفته بازی می‌کنند و یا خرج خرید کالاهایی می‌کنند که جنبه سرمایه‌ای دارد مانند طلا و ارز، و یا پول خود را در بانک می‌گذارند که از سود حاصل از آن بهره‌مند  شوند و اینجا تازه این سوال مطرح می‌شود که چه میزان از سود بانکی متکی بر سرمایه‌گذاری تولیدی است.

رضوی‌پور خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این که تمایل در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در بین مردم شکل نگرفته پس اقتصاد ایران همچنان در رکود است. به نظر می‌رسد مادامی که بانکها نرخ سود بالایی را به سپرده‌گذاران بدهند و سود آنها هم متکی یا متناسب با تولید نباشد، وضعیت اقتصادی ما در رکود به سر می برد.