به گزارش «نسیم آنلاین» رئیس سازمان شیلات ایران گفت:در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ؛ طرح های توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس مد نظر است و برای توسعه ابزی پروری برنامه ریزی خوبی شده است.

حسن صالحی وی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده برای توسعه پرورش ماهی گفت: با توجه به محدودیت آب های شیرین، توسعه پروش ماهی در آب های دریایی و آب های شور و لب شور برنامه ریزی شده و پیش بینی می شود میزان تولید ماهی به روش پرورش در قفس تا پایان برنامه ششم به 200 هزار تن برسد.

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد : در حوزه صید و صیادی هم صید فراساحل در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 800 شناور ما در آب های اقیانوس هند صید می کنند.

وی با اشاره به تلاش نهادهای مختلف برای حل مشکلات صیادان در حوزه سومالی و یمن تاکید کرد: هم اکنون مقاوم دوم حضور شناورهای صیادی در اقیانوس هند در اختیار صیادان ایرانی است و جهت گیری شیلات در توسعه صید در اعماق و هم در توسعه صید ، در اقیانوس هند است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث توسعه صادرات محصولات آبزی از اولویت های نخست این بخش است گفت :در سه سال گذشته شاهد رشد 15تا 20 درصدی صادرات محصولات آبزی بودیم و این رشد امسال هم ادامه دارد.

وی پروش ماهیان خاوریای در آب های شمال را از دیگر برنامه های شیلات درسال جاری عنوان کرد و افزود : در شمال در کنار پرورش ماهی در قفس ، توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دستور کارشیلات قرار دارد و در همین راستا با کمک استانداران استان های گیلان مازندران و گلستان و رئیس بنیاد مستضعفان تفاهم نامه ای برای حمایت از 100 مزرعه پروش ماهی امضا شده است.

وی از اقدام دولت برای احیای واحدهای صنایع تبدیلی در بخش شیلات خبر داد و گفت : در چارچوب ابلاغیه دولت برای حمایت از صنایع که بخشی از انها غیر فعال بوده است، صنایع ما در حال فعال شدن هستند و برای جذب صنایع پیشرفته در بخش فراوری تلاش می کنیم؛ مذاکراتی را با نروژ آغاز کرده ایم و بنا داریم همکاری خود در این بخش را با ایسلند، فرانسه، کره جنوبی، چین، تایلند و روسیه وارد مذاکره شده ایم و اقدامات خوبی برای ایجاد ارزش افزوده در داخل و ایجاد ظرفیت های صادراتی انجام شود.

صالحی با اشاره به هکاری بسیج سازندگی در توسعه فعالیت های شیلاتی تصریح کرد : بخش شیلات جایگاه ویژه ای در تولید،افزایش صادرات و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه توسعه سواحل مکران و صیددریایی و آبزی پروری خواهد داشت.