رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد انتظار جامعه صنعتی از بانک صنعت و معدن زیاد بوده اما در واقع انتظار مورد اشاره هیچگاه جامه عمل نمی‌پوشد و گفت که با توجه به تخصصی بودن این بانک، صنعت و معدن هیچ تفاوتی در ارائه تسهیلات با سایر بانک‌ها ندارد.

عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفتگو با «نسیم آنلاین» اذعان داشت که در مقاطع حساس و زمانی که صنعت گرفتار می‌شود چشم امید به بانک صنعت و معدن بوده در حالی که این بانک همانند سایر بانک‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین» انتقاد شدید از نحوه تسهیلات‌دهی بانک صنعت و معدن بعد از آن مطرح می‌شود که تعدادی از فعالان صنعت بانک مذکور را به سلیقه‌ای عمل کردن در ارائه تسهیلات متهم ساخته‌اند. نمونه بارز آن تعطیل شدن 7 هزار و 85 واحد از مجموع 37 هزار و 120 واحد صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی بوده که در ظاهر انتظار می‌رفت بانک صنعت و معدن با ارائه تسهیلات به موقع جلوی این حجم از تعطیلی بنگاه‌های صنعتی را بگیرد.

هرچند که علی اشرف‌افخمی مدیر عامل بانک صنعت و معدن به تازگی گفته که بر اساس تکلیف ابلاغی از سوی دولت 10 درصد از منابع بانک باید به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یابد اما بانک صنعت و معدن در 3 ماهه نخست سال جاری سه برابر میزان تکلیفی به صنایع یاد شده تخصیص منابع کرده است.

جالب‌تر اینکه با وجود ادعای مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ارائه تسهیلات در حال حاضر 19 درصد از واحدهای کوچک به بهره‌برداری رسیده در کشور تعطیل شده و در کنار آن می‌توان به تعطیلی 18 درصدی واحدهای متوسط و 11 درصدی واحدهای صنعتی بزرگ  کشور اشاره داشت که یکی از مهمترین دلایل این امر فقدان منابع مالی لازم و کم محلی بانک مذکور در ارائه تسهیلات به آنها بوده است.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت گفته که بانک مذکور طبق شرایط بانک مرکزی عمل می‌کند هرچند که جامعه کار و تولید تصور می‌کنند با توجه به تخصصی بودن این بانک بنابراین در مقاطع حساس چشم امید آنها به بانک صنعت دوخته شده در حالی که در عمل این بانک هم همانند سایر بانک‌ها عمل می‌کند.

سهل‌آبادی افزود که بانک‌ها از جمله صنعت و معدن بیشتر راغب هستند تا به بخش توزیع و تجارت وام دهند تا بخش صنعت و ادامه داد که دلیل این امر ریسکی کمتر در تجارت در قیاس با تولید است.

به گفته وی بانک‌های موجود در کشور در ارتباط با توزیع کالا بیشتر همراهی می‌کنند تا تولید و بر این اساس بنگاه‌های صادراتی ارتباط خوبی را با بانک‌ها دارند و نیزای نیست که برای دریافت تسهیلات از وزارت‌خانه‌ای معرفی‌نامه بگیرد.

به نظر می‌رسد بالا گرفتن حجم انتقادات از عملکرد بانک صنعت و معدن به همین جا ختم نمی‌شود چرا که پیش‌تر هم انجمن صنایع دریایی نحوه تسهیلات دهی بانک صنعت و معدن را به فرغون‌سازی و کشتی‌سازی یکسان قلمداد کرده و این بانک را به عملکرد غیر تخصصی متهم ساخته بود.