گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: بخش اندکی از سپرده‌های جاری، سپرده های قرض‌الحسنه ای که بانک ها یک ریال از آن را هم صرف وام قرض‌الحسنه نمی کردند، در مصوبه دیروز مجلس سهم ازدواج جوانان شد.

در اقدام دیروز مجلس، بانک مرکزی موظف شد تا به صورت قانونی و با اصلاح آیین نامه اجرایی قانون عملیات بانکداری بدون ربا، بانک ها را ملزم کند تا بخش اندکی از سپرده های قرض الحسنه جاری خود که پیش از این یک ریال از آن را نیز به صورت قرض الحسنه وام نمی دادند، به صورت قرض الحسنه به جوانان وام ازدواج داده و این وام را جهت پوشش هزینه های جوانان به 10 میلیون تومان با بازپرداخت 4 ساله افزایش دهند.

این پیشنهاد در حالی تصویب شد که پیش از آن، دو پیشنهاد دیگر در حمایت از ازدواج جوانان با استفاده از منابع قرض الحسنه مطرح شده بود اما به دلیل عدم دقت کافی رای نیاورده بود.

در مقدمه توجیهی ماده مصوبی که دیروز در مجلس تصویب شد، مصباحی مقدم نماینده مجلس گفت: تعداد ازدواج در کشور طبق آمار ثبت احوال از حدود 900 هزار عدد در سال 89 در روندی به شدت نزولی به حدود 680 هزار عدد در سال 94 کاهش یافته است. این کاهش در حالی اتفاق افتاده که تراکم جمعیتی کشور به سن ازدواج رسیده است و در حال حاضر حدود 12 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج در کشور داریم که 4 میلیون آنها بالای 28 سال سن دارند که این نشان از یک بحران بزرگ دارد.

وی همچنین اضافه کرد: این در حالیست که طبق آمار بانک مرکزی در شهریور 94، بانک ها 102 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه (پس از کسر سپرده قانونی) در دو قالب سپرده قرض الحسنه پس انداز به حجم 36 هزار میلیارد تومان و سپرده قرض الحسنه جاری به حجم 66 هزار میلیارد تومان از مردم با نرخ صفر درصد جذب کرده اند و یک ریال برای آن هزینه نکرده اند. اما بانک ها از 66 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری مردم، هیچ مقدار را به مصارف قرض‌الحسنه اختصاص نداده و این منابع را سرمایه گذاری کرده و بیست و چند درصد سود می کنند.

مصباحی مقدم در آخر گفت: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی بانک ها را موظف گرداند تا با استفاده از سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز و با اولویت قرار دادن وام ازدواج، این وام را جهت حمایت از ازدواج جوانان از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دهند. آخر به 3 میلیون تومان یک جوان چه کار می تواند بکند؟ همچنین بانک مرکزی موظف است این تسهیلات را به گونه ای مدیریت کند که در پایان هر ماه تنها 50 هزار نفر در صف دریافت آن باشند. امیدوارم که نمایندگان با رای به این پیشنهاد، به جوانان کمک کنند.

آقای پیرموذن در مخالفت با این پیشنهاد گفت آیا آمار طلاق هم کاهش یافته است؟ در سال اقتصاد مقاومتی باید سیاست ها به سمت اقتصاد مولد برود و باید اشتغال جوانان را بهبود داد نه اینکه جوانان بدهکار ایجاد کرد.  این سیاست مخالف سیاست های پولی و بانکی کشور و بانک مرکزی است.  باید با دولت همراه بود و از اقدامات پوپولیستی پرهیز کرد.

در پاسخ آقای جهانگیرزاده گفت: یار دولت بودن با همراه مردم بودن منافاتی ندارد. ماجرا این است که جوانان زیادی در طی سالها پشت خط بودند و برای این مبالغ کم منتظرند تا مشکلاتشان را حل کنند در صورتی که با این مصوبه هم معتقدیم که بخشی از مشکلات باقی خواهد ماند اما چه می خواهیم بکنیم؟ بانک ها می گویند برای این کار منابع نداریم اما طبق آمار ارائه شده توسط آقای مصباحی مقدم، منابع این پیشنهاد به صورت قرض الحسنه در بانک ها وجود دارد.

ایشان در آخر گفت: با این حال یک جایی که می شود بخشی از این مشکلات را حل کرد همین پیشنهاد است و هیچ منافاتی هم در همراهی با دولت ندارد.

در ادامه نماینده دولت به عنوان مخالف گفت: ازدواج بحث شیرینی است که این همه هیجان راجع به آن هست. اما بنده اطلاعاتی را در این زمینه خدمت شما اعلام می کنم. بنده اطلاعاتی از بانک مرکزی گرفته بودم و دوباره به بانک مرکزی تماس گرفتم که نقص نداشته باشد. منابع موجود قرض الحسنه بانک ها تنها 4 هزار میلیارد تومان است. که هزار میلیارد تومان طبق تصمیم صبح برای کمیته امداد و بهزیستی تخصیص داده شد که اولویت بالایی دارد. 3 هزار میلیارد تومان باقی می ماند که با آن می توانیم به 1 میلیون نفر وام ازدواج 3 میلیونی بدهیم. حالا اگر این مبلغ را افزایش دهیم باید تعداد را کاهش دهیم. بنابراین ما هم معتقدیم باید تمام تلاش را در این زمینه کرد اما با این منابع موجود نمی توانیم.

در پاسخ به ایشان آقای پورابراهیمی نماینده کمیسیون تلفیق و مسئول بودجه گفت: اول اینکه پیشنهاد آقای مصباحی مقدم عدد ندارد و به بانک مرکزی اجازه می دهد به مقدار توانش به اندازه سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری به جوانان وام ازدواج بدهد.

ایشان اضافه کرد: نکته دوم در خصوص تفسیر حسابهای قرض الحسنه است. لطفا گوش کنید تا برای یک بار این بحث فنی را در مجلس مطرح کنیم. بانک مرکزی و بانک ها اعتقاد دارند وامی که باید بدهند فقط از سپرده های قرض الحسنه پس انداز است اما ما بارها این را در کمیسیون بحث کردیم، ما این را قبول نداریم. قرض الحسنه جاری هم منابع هست و فقط قرض الحسنه پس انداز نیست. من با نماینده بانک مرکزی هم صحبت کردم. مقدار منابع جاری خیلی بالاتر از مقداری است که نماینده دولت گفت و امکان آن فراهم است که از این منابع وام ازدواج داده شود.

گفتنی است که با اجرای این پیشنهاد، حداکثر تنها 10 هزار میلیارد تومان از 66 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری که در اختیار بانک ها قرار داد، مورد استفاده قرار می گیرد و باقی این مبلغ کماکان در اختیار بانک ها خواهد بود. 

با این مصوبه،‌ مجلس اقدام لازم را در حمایت از ازدواج جوانان انجام داد. حال نوبت به بانک مرکزی و بانک ها رسیده است که با اجرای آن، حمایت خود از جوانان را نشان دهند.