گروه اقتصادی نسیم آنلاین: سازمان حسابرسی با بررسی ترازنامه شرکت بیمه دانا (سهامی عام) مربوط به شهریور ماه سالجاری و صورت‌های سود و زیان و جریان وجوه نقد آن برای دوره میانی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، یادداشتهای توضیحی را ارایه کرده که از نکات جالبی برخوردار است.
براساس این گزارش که نسخه ای از آن در اختیار «نسیم آنلاین» قرار گرفته، آمده است: سرفصل‏های مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان، سایر حساب ها و اسناد دریافتنی و سایر دارایی ها درمجموع شامل مبلغ 628ر1 میلیارد ریال اقلام راکد بوده که در این خصوص فقط  مبلغ 283 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حسابها منظور شده است.
این گزارش حاکیست: مبلغ 782 میلیارد ریال وجوه واریزی نامشخص که عمدتا  در ارتباط با مبالغ 367ر1 میلیارد ریال و 594 میلیارد ریال اقلام باز صورت مغایرت بانکی به ترتیب مربوط به اقلام باز صورت حساب بانک و دفاتر بوده) و مبلغ 514ر1 میلیارد ریال هم از مانده حساب بدهی بیمه‌گذاران و نمایندگان (که عمدتا نیاز به اصلاح حساب و تهاتر با سرفصل مطالبات بیمه‌گذاران دارد) تعیین تکلیف نشده است.
این سازمان حسابرسی به بیمه دانا، تاکید داشته که انجام تعدیلاتی از بابت موارد مذکور در حسابها ضروریست.
این گزارش اضافه می کند،برخلاف استانداردهای حسابداری، سرمایه گذاری در شرکت وابسته بیمه امید به روش ارزش ویژه منعکس نشده و صورت‌های مالی این مجموعه هم ارائه نشده است و ادامه داده که سرفصلهای مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان، بدهی به آنان و ذخائر که شامل مبالغ ارزی (از جمله مطالبات، بدهی و ذخائر مربوط به بیمه‌گذاران رشته نفت و انرژی) بوده، به نحو صحیح افشا و تسعیر نشده که اصلاح صورت های مالی ضرورت دارد.
دربند دیگری از این گزارش آمده که ذخیره های برگشت حق بیمه، فنی تکمیلی و خطرات طبیعی  به ترتیب به مبالغ 393 میلیارد ریال و 813 میلیارد (سال مالی قبل به ترتیب به مبلغ 239 میلیارد ریال و 586 میلیارد‌ ریال) مطابق مصوبات شورای عالی بیمه در حسابها منظور شده، اما به دلیل فقدان تعهدات فعلی بابت ذخائر مذکور، ایجاد آن مطابق با استاندارد حسابداری شماره 28 (فعالیتهای بیمه عمومی) نیست.
این گزارش حسابرسی بیان می دارد: سرفصل ذخیره خسارت معوق که شامل مبلغ 546 میلیارد ریال مربوط به 4 فقره بیمه‌نامه صادره در حوزه نفت و انرژی بوده که ذخیره خسارت شناسایی شده به صورت خالص پس از کسر سهم بیمه گر اتکایی در حسابها منظور شده در حالیکه طبق استانداردهای حسابداری با توجه به متعهد بودن شرکت در مقابل بیمه گذار (بدون توجه به سهم بیمه‌گر اتکایی) ‌باید ذخیره خسارت معوق به صورت ناخالص شناسایی شود.
بر اساس این گزارش، بابت مالیات تکلیفی سال‌های 1388 تا  1392 و مالیات حقوق سال 1391 با توجه به آراء هیئت حل اختلاف مالیاتی و برگ تشخیص صادره، در مجموع مبلغ 227 میلیارد ریال مطالبه شده که ذخیره‌ای از این بابت در حسابها منظور نشده است.
گزارش حسابرسی بیمه دانا روایت دارد که طی دوره موردگزارش، درصد سود به درآمدهای بیمه شخص ثالث اجباری 10.5  درصد شده در حالیکه درصد زیان به درآمد مذکور در  سال قبل 18.7  درصد بوده ،هر چند که  طبق شواهد موجود از جمله کاهش ضریب خسارت دوره مورد گزارش نسبت به سال قبل، ذخیره کافی بابت خسارت معوق در حسابها منظور نشده است.
مضاف بر اینکه بررسی به عمل آمده در خصوص 10 درصد عوارض وزارت بهداشت،حاکی از عدم ثبت مبلغ 10 میلیارد ریال عوارض دوره در دفاتر بوده که  با توجه به موارد فوق انجام تعدیلاتی از بابت شناسایی ذخیره کافی در حسابها ضروریست، لیکن تعیین مبلغ دقیق آن در شرایط حاضر برای این سازمان میسر نیست.
در ادامه این گزارش تصریح شده :در دوره مورد گزارش مبلغ 373ر1 میلیارد ریال درآمد مربوط به بیمه‌نامه‌های موسسه بیمه امید وابسته به بنیاد تعاون ناجا که در آخرین روزکاری سال مالی قبل شناسایی شده با توجه به ابطال بیمه‌نامه مربوط، عینا  بعنوان حق بیمه برگشتی دوره مورد گزارش اعمال حساب شده ، درضمن  مبلغ 70 میلیارد ریال از هزینه‌های سال قبل (عمدتا  مربوط به هزینه کارمزد و نمایندگان) در سال جاری ثبت شده که با توجه به موارد فوق انجام تعدیلاتی در حسابها ضروریست.
بر اساس این گزارش، پشتوانه ثبت بخشی از درآمد حق بیمه صادره و خسارت پرداختی به ترتیب به مبالغ 860 و 434ر1 میلیارد ریال، سایر نرم‏افزارهای فنی (مورد استفاده در سنوات قبل) بوده که امکان دسترسی به سیستم‌های مذکور برای این سازمان فراهم نشده است.
مضاف بر اینکه  صورت ریز وام پرداختی به بیمه گذاران  و اسناد دریافتنی که در مجموع  به مبلغ 535 میلیارد ریال بدهکار و مبلغ 61 میلیارد ریال بستانکار نیز ارائه نشده و مستندات مبلغ 154 میلیارد ریال از مانده حساب پیش پرداخت مالیات و نحوه محاسبه ذخیره خسارت معوق درمان به مبلغ 149 میلیارد ریال در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. با توجه به مطالب فوق تعیین تعدیلات احتمالی که در صورت دسترسی به  اطلاعات و مستندات فوق‌الذکر بر صورت‌های مالی مورد گزارش ضرورت می‌یافت، در حال حاضر برای این سازمان امکان‌پذیر نگردیده است.
تاکید بر مطالب خاص
به گزارش نسیم‌آنلاین، سازمان حسابرسی در ادامه  به مواردی هم تاکید داشته، که در این گزارش آمده است:نسبت سرمایه‌گذاری ها و مطالبات (مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان و سایر حسابهای دریافتنی) به مجموع داراییهای شرکت به ترتیب 10 و 56 درصد (سال قبل 9 و 56 درصد)بوده، که در این خصوص حاکی از عدم کفایت سرمایه گذاری صورت گرفته با توجه به مفاد ماده 2 آیین نامه 60 شورای عالی بیمه و همچنین افزایش دوره وصول مطالبات است.
بر اساس این گزارش، بخشی از دارایی‌های ثابت مشهود از جمله زمینهای علی‌آباد، آپارتمان خیابان ونک، ساختمان مطهری، ساختمان سمیه و زمین تهران پارس و پاساژ مصطفی زاده شیراز در تصرف غیر بوده که تا تاریخ این گزارش اقدامات حقوقی به عمل آمده به منظور تعیین تکلیف موارد فوق منجر به نتیجه قطعی نشده است.
درانتهای گزارش سازمان حسابرسی درباره صورتهای مالی بیمه دانابه موارد دیگری هم تاکید شده که از نظر می گذرد،طبق آن ضوابط و مقررات وضع شده در رابطه با شرکت‌های بیمه، مشتمل بر مصوبات شورایعالی بیمه، عمدتا  در موارد زیر رعایت نشده است:
ماده یک قانون بیمه مصوب سال 1316 مبنی بر لزوم دو طرفه بودن عقد بیمه با توجه به بیمه اموال و دارایی‌های شرکت، توسط خود شرکت.
پرداخت 10 درصد سهم وزارت بهداشت از حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد طی قبض جداگانه به حساب خزانه‌داری کل کشور (موضوع بند ب ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه) در بخشی از سال.
اجرای برنامه زمانبندی افزایش سرمایه شرکت مصوب جلسه مورخ 1392/3/22 شورایعالی بیمه، در انطباق با بند"ب" تصویب نامه شماره 181070 ت 47905 ﻫ مورخ 1391/9/18 هیئت محترم وزیران. شایان ذکر است طبق مصوبه فوق، سرمایه شرکت مورد گزارش می‌بایستی حداکثر تا پایان سال 1393 تا میزان 500ر2 میلیارد ریال افزایش می‌یافت.
مفاد ماده 1 آیین نامه‌های 25 و 27 در خصوص رعایت حداقل نرخ های بیمه‌نامه‌های آتش سوزی و هزینه‌های بیمارستانی و جراحی گروهی.
ماده 2 آیین نامه 55 در خصوص حداکثر ظرفیت نگهداری مجاز هر ریسک، به میزان 20 درصد مجموع سرمایه پرداخت شده، اندوخته‌ها و ذخایر فنی به استثناء ذخیره خسارت معوق، در برخی موارد.
 ماده 5 آیین نامه 55 مبنی بر اعلام اطلاعات قراردادهای بیمه اتکایی، به بیمه مرکزی حداکثر ظرف 15 روز پس از انعقاد قرارداد.
 ماده 2 آیین نامه 60 در خصوص سرمایه گذاری حداقل 30 درصد منابع سرمایه‌گذاری ابتدای دوره به صورت سپرده بانکی و اوراق مشارکت تضمین شده توسط دولت یا بانک مرکزی یا سایر بانکها.
ماده 14 آیین‌نامه 60 در خصوص اعلام وضعیت سرمایه‌گذاریهای انجام شده، حداکثر یک ماه پس از پایان هر دوره سه ماهه، در برخی موارد.
مواد 2 و 4 آیین نامه 76 شورایعالی بیمه مبنی بر ارسال به موقع صورت خسارات معوق 3 ماهه و تسویه به موقع بدهی به بیمه مرکزی .
 طی دوره مورد گزارش، دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران در موارد زیر رعایت نشده است:
مفاد بند‌های 2 الی 7 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات درخصوص تهیه و افشای گزارش هیئت مدیره به مجمع، اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 3 و 6 ماهه حسابرسی نشده و حسابرسی شده، صورتهای مالی سالانه حسابرسی نشده، برنامه‌های آتی مدیریت و پیش‌بینی عملکرد سالانه و نیز پیش‌بینی عملکرد سالانه بر اساس عملکرد 3 و 6 ماهه در مواعد مقرر.
مفاد ماده 9 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات در خصوص افشای متنی از صورتجلسه مورد تأیید هیئت رئیسه مجمع حداکثر یک هفته پس از برگزاری مجمع‌عمومی.
مفاد ماده 10 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات در خصوص ارائه صورتجلسه مجمع عمومی حداکثر ظرف 10 روز پس از تاریخ تشکیل به مرجع ثبت شرکتها و افشای آن حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ ثبت.
مفاد بند 3 ماده 10 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در خصوص حداقل نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها به میزان 20 درصد.