به گزارش «نسیم» محمد کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت نوشت:

بودجه کمک به اشخاص حقوقی غیردولتی در بودجه کل کشور در جزء 3 ردیف 540000 جدول شماره 9 بودجه سنواتی هر ساله در قالب اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برآورد می‌شود که اعتبار مصوب آن در طول برنامه پنجم توسعه به شرح جدول زیر است.



مبالغ مربوط به این بودجه 947 میلیارد تومانی به شرح جدول شماره‌های 17 در سال 94، 93‌ بین 50 کمک بگیر در سال 92 به شرح جدول شماره 21 و در سال 91 به شرح جدول شماره 12 و در سال 90 به شرح جدول شماره 16 قانون بودجه هر سال بین ذینفعان توزیع شده است که به عنوان مثال سهم آستان مقدس حضرت امام(ره) به عنوان کمک به شرح جدول زیر بوده است.

 




جدول فوق نشان می‌دهد که در عداد 50 شخص حقوقی غیردولتی موسسه آستان مقدس حضرت امام(ره) همه‌ساله از بودجه کمک دولت به غیر از یک سال سهم داشته و این سهم به مبلغ 82 میلیارد و نهصد میلیارد تومان بوده است.
پرسش این است آیا موسسه آستان مقدس امام خمینی(ره) به عنوان یک موسسه مددجو نیازمند چنین کمکی است؟ در حالی که بسیاری از اشخاص حقوقی غیردولتی در عداد موسسات خیریه، ستادهای اجتماعی، دینی و فرهنگی در گستره 31 استان کشور نیازمند بودجه هزینه‌ای و طرح تملک هستند که از این بودجه کمک سهمی ندارند؟
پرسش کلیدی آنکه آیا تخصیص و توزیع اعتبار این کمک ارتباطی با نفوذ مقام و یا صاحب منصب اجتماعی کمک‌بگیران دارد؟ تغییر تعداد این شخصیت‌های حقوقی غیردولتی در طول سنوات لزوم پاسخ‌یابی به پرسش فوق را دوچندان می‌کند.



مهم‌تر از آن، اینکه در سال 94 برخلاف سنوات قبل که سهم شخصیت حقوقی هر موسسه کمک‌بگیر به عنوان ذینفع اعتبار جزء 3 ردیف 540000 در جدول توسط مقنن احصاء می‌شد، اما استثنائاً در سال جاری مبلغی معتنابهی تحت عنوان سهم سایر نهادهای فرهنگی، دینی، ملی و استانی در جدول شمال 17 برآورد شده که صاحب و ذینفع مشخصی ندارد. این مبلغ حدوداً معادل بودجه مصوب 49 موسسه کمک‌بگیر جدول است که صاحب اعتبار آن هویت حقوقی مشخصی ندارند که عناوین و مبلغ آن در جدول زیر نشان داده شده است.


جدول فوق به مخاطب می‌گوید از سرجمع اعتبار مصوب جزء 3 ردیف متفرقه 540000 به مبلغ 292 میلیارد تومان که توزیع و تخصیص کل آن در دست دولت است مبلغ 168 میلیارد تومان آن سهم 49 موسسه مشتمل بر 8 موسسه زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی است و 4 موسسه زیرمجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و 37 موسسه با نام و عنوان‌داری که هویت حقوقی آنها در جدول شماره 17 قانون بودجه ثبت شده است که ذینفع دریافت‌کننده این کمک 168 میلیارد تومانی مشخص هستند، اما الباقی یعنی ذینفع کمک 123 میلیارد تومان این ردیف متفرقه که در بودجه نامشان منعکس نیست و تحت عنوان سایر آمده است مشخص نمی‌باشد و این رویکرد در بودجه‌بندی یعنی نامشخص بودن ذینفع اعتبار در طول سنوات برنامه پنجم و سنوات قبل مسبوق به سابقه نیست. بابت توضیح و ابهام‌زدایی از این رویکرد غیرمعمول و نامتعارف در بودجه‌بندی که هزینه‌های اعتباری در سرجمع کل حدود 50 درصد را به عنوان سایر در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 94 چنین آمده است:
اعتبار مذکور (650/235/1 میلیارد ریال ردیف 50 جدول شماره 17) توسط کمیته‌ای با عضویت سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دبیر کمیته، شورای عالی حوزه‌های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با نظارت نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی و بودجه و محاسبات مجلس بین نهادهای ذیربط توزیع می‌گردد.
ذکر این نکته ضروری است که سال مالی 94 در حال اتمام و این 123 میلیارد و پانصد میلیون تومان منتظر توزیع است، آیا کمیته موصوف تشکیل و سهم نهادهای ذیربط کمک‌بگیر تعیین و توزیع شده است؟
اگر شده، فهرست این نهادهای کمک‌بگیر چیست و اگر نشده، چرا؟ با تدقیق در عبارت ذیل جدول شماره 17 قانون بودجه قید شده این اعتبارات به عنوان کمک تلقی و براساس خرید خدمت از نهادهای ذیربط و پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توزیع و تخصیص می‌یابد، فلذا آیا این ضابطه قانونی بر مجموع کمک 82 میلیارد و نهصد میلیون تومانی اعطایی موسسه آستان مقدس امام(ره) هم مترتب است یا نه؟ پاسخ به پرسش‌های فوق و مستندسازی احکام آمره قانونی می‌تواند به عوامل اجرایی و نظارتی در حسابدهی و حسابرسی و استخراج تفریغ بودجه این ردیف متفرقه عمومی کمک نماید.
ختم کلام آنکه در مصرف اعتبارات این ردیف متفرقه و سایر اعتبارات تخصیص یافته کمک در دولت گذشته تخلفاتی صورت گرفت و شاهد برخی از سوء جریانات مالی در توزیع این کمک بودیم که هم‌اکنون در مراجع نظارتی تحت رسیدگی است و تکرار آن موارد سوء در این دولت به دور از عقل و تدبیر و امید است و حکم "آزموده را آزمودن خطاست" را خواهد داشت.