علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با «نسیم» در رابطه با قاچاق گردو به داخل کشور گفت: چند سالی است که وضعیت تولید گردوی داخلی وضعیت مناسبی نیست، اما سال گذشته صدمات بیشتری را در بحث گردو متحمل شدیم، در حال حاضر هم تولید داخلی‌مان وضع خوبی ندارد، از طرفی این محصول به مقدار زیاد به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

وی تأکید کرد: گردو از کشورهایی مانند آمریکا، شیلی، قرقیزستان، اوکراین و افغانستان به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود، حتی مقداری از آمار صادراتی گردوی ما نیز از گردوهایی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده، فرآوری شده و به کشورهایی مانند ترکیه صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: سال گذشته سرمازدگی باعث شد تا تولید فندوق ما زیر 20 درصد باشد و 80 درصد محصولات دچار سرمازدگی شدند، گردو و برگه زردآلو نیز دچار همین مشکل شد.

وی یکی از علت‌های مهم آسیب دیدگی در تولیدات محصولاتی مانند گردو و فندوق داخلی را سنتی بودن کشاورزی دانست و گفت: متأسفانه حمایت نکردن دولت از کشاورزان و همچنین مکانیزه نبودن کشاورزی باعث شده تا تولید ما در سال‌هایی که سرمازدگی ایجاد می‌شود با مشکلات زیادی مواجه شود.البته کشاورزان نیز در این زمینه همکاری لازم را با جهاد کشاورزی ندارند. بنابراین تحول در زمینه تولید محصولات داخلی نیاز به تغییر در شیوه‌های کشاورزی دارد.