به گزارش خبرنگار اقتصادی «نسیم» دوم اسفند 93 بود که خبری با این تیتر از سوی رسانه‌ها منتشر شد: هشدار حجتی به گران‌فروشان مرغ/ قیمت بیش از ۷هزار تومان منطقی نیست

در متن این خبر آمده بود که وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشته است که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت مرغ وجود ندارد و در صورت استمرار اجحاف فعلی در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئولان تعزیرات به ناچار وارد عمل می‌شوند و با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی در مصاحبه خود به این مورد اشاره داشت که قیمت گوشت مرغ باید نزدیک به ۷ هزار تومان باشد و بیشتر از آن نیز اجحاف و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

این خبر  از سوی رسانه ها منتشر شد و بارقه‌ای از امید در دل مردمی که برای خرید مرغ شب عید برنامه ریزی کرده بودند ایجاد کرد اما علی رغم این گونه امیدها و وعده های داده شده متأسفانه هر روز اخبار جدیدی مبنی بر افزایش قیمت گوشت مرغ به گوش می‌خورد به طوری که قیمت مرغ در روزهای پایانی سال در برخی از مناطق تهران حتی به 9هزار تومان هم رسید.

برخلاف وعده وزیر خبری از برخورد با متخلفان نبود

افزایش قیمت از سوی بسیاری مسئولان و کارشناسان تجزیه و تحلیل شد و هر یک از نگاه خود به بررسی بازار مرغ می پرداخت.

در مصاحبه‌هایی که یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ با خبرگزاری «نسیم» داشت اعلام کرده بود که افزایش قیمت مرغ ناشی از نامنظم بودن جوجه ریزی در صنعت مرغداری کشور است. معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشورعدم تامین به موقع گوشت مرغ تازه، با توجه به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال را دلیلی بر گرانی مرغ دانست و گفت: موضوع مهم در بحث گوشت مرغ در روزهای پایانی سال ضرورت افزایش عرضه گوشت مرغ بود.

تمامی این اظهارات در حالی صورت می گرفت که چندی قبل وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی با اعلام اینکه مرغ در دولت تدبیر و امید گران نشده است، گفته بود: «مردم نباید مرغ را به‌ قیمت ۸ و ۹هزار تومان ـ که می‌گویند در مغازه‌ها وجود دارد ـ خریداری کنند. در حال حاضر مرغ به‌ قیمت ۶هزار و ۹۸۰ تومان به ‌صورت گرم در تره‌بار و میادین توزیع شده است و مرغ منجمد نیز ۵هزار و ۹۰۰ تومان در میادین تره‌بار به دست مصرف‌کننده می‌رسد‌» اما واقعیت این بود که گران شدن مرغ به قیمت 8 تا 9 هزار تومان آن چیزی نبود که به گفته آقای وزیر تنها به حرف باشد.

توزیع مرغ منجمد نیز با استقبال روبه رو نشد و کمکی به کاهش قیمت مرغ گرم نکرد

در پایان سال نیز مغازه داران در مناطق مختلف هر یک به سلیقه خود مرغ را تا سقف 9 هزار تومان هم می رساندند و بر خلاف وعده وزیر نیز خبری از برخورد با متخلفان نبود زیرا آن طور که به نظر می‌رسید کنترل بازار مرغ از دست مسئولان و دولتمردان خارج شده بود.

در این وضعیت بود که یکی از راه‌کارهایی که دولت برای کنترل بازار مرغ در پیش گرفت بحث توزیع مرغ منجمد بود  به طوری که در حاشیه اخبار افزایش قیمت مرغ، توزیع مرغ منجمد نیز سر تیتر اخبار این حوزه شد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در تاریخ 17 اسفند از کاهش قیمت مرغ خبر داد و گفت: توزیع مرغ منجمد تا رسیدن به نرخ ۷ هزار تومان ادامه خواهد داشت.

اما توزیع مرغ منجمد نیز با استقبال روبه رو نشد و کمکی به کاهش قیمت مرغ گرم نکرد. یوسف خانی که بارها در مصاحبه های خود مردم را به خرید مرغ های منجمد تشویق کرده بود تا کمی از قیمت مرغ تازه کم شود، در روزهای پایانی ایام تعطیلات در گفتگویی اذعان داشت که از مرغ منجمد استقبالی صورت نگرفت و در نهایت نیز عدم این استقبال را نتیجه کیفیت پایین مرغ منجمد و بسته بندی‌های ضعیف آن دانست.

با نزدیک شدن به پایان ایام تعطیلات روزهای ناآرام بازار مرغ نیز رفته رفته آرام تر از گذشته شد. حسن رکنی، معاون وزیر نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا که در تاریخ 11 فروردین صورت گرفته بود بیان داشت: علی‌رغم این که در ماه‌های پایانی سال گذشته به دلیل افزایش تقاضا در بازار، قیمت گوشت مرغ به صورت غیر منطقی افزایش یافت و به بیش از کیلویی 8000 تومان رسید از ابتدای هفته دوم سال جاری بازار این محصول متعادل شد و هر کیلوگرم گوشت مرغ در عمده فروشی‌ها به حدود 6000 تومان و در خرده فروشی‌ها به حدود 7000 تومان رسید.

جالب این است که وی در این گفتگو صحبت‌های مجتبی فراهانی، معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را که چندی قبل انجام شده بود را ادعایی غیرکارشناسانه خواند و گفت: افزایش بیش از حد کشش برای خرید این محصول از سوی مردم تنها و اصلی‌ترین عامل گرانی گوشت مرغ در بازار بوده است.

نوشدارو پس از مرگ سهراب!!!

در نهایت روز گذشته مهدی یوسف‌خانی در گفتگو با یکی از خبرگزاری های کشور از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و اظهارداشت: امروز شنبه نرخ این کالا در مراکز عمده فروشی ۶۶۰۰ تومان و در مراکز خرده فروشی ۷۱۰۰ تومان است.

بدون شک اگر دولت که خود را مسئول کنترل بازار شب عید معرفی کرده بود اگر پیش از خارج شدن کنترل بازار، تدابیری را اندیشیده بود با چنین وضعیت صعودی در روند قیمت مرغ روبه رو نبودیم.

یوسف خانی در گفتگو با «نسیم» به برخی از این راهکارها اشاره داشت و گفت: اتحادیه مرغداران کشور و وزارت جهاد باید با هم‌اندیشی یکدیگر سیاست‌هایی را مورد توجه قرار داده و از همین ابتدای سال پیش‌بینی‌هایی را مد نظر قرار دهند تا در ماه‌های پرمصرف به خصوص پایان سال  بار دیگر دچار چنین وضعیتی در بازار نشویم.

وی ادامه داد: نباید به گونه‌ای باشد که در یک ماه 80 میلیون جوجه ریزی داشته باشیم و در ماه دیگر120 میلیون، زیرا این تغییرات در میزان جوجه ریزی، بازار را دچار نوسانات و بحران می‌کند مانند همان اتفاقاتی که در ماه آذر و یا اسفند 93 شاهد بودیم. در آذرماه افت شدید قیمت و اسفندماه افزایش شدید قیمت را داشتیم و این به دلیل همان ثبات نداشتن در قیمت نهاده‌ها بود.باید قیمت مواد اولیه مدیریت شده و ثبات داشته باشد تا مرغدار نیز بتواند بر روی این قیمت برنامه‌ریزی کند و امنیت تولید داشته باشد. این موارد نیز به دولت مربوط می‌شود.

در لابه لای این مصاحبه ها و گفتگوها آن چیزی که بیش از هر چیز دیگری در ذهن مخاطب تداعی خواهد شد ضرب المثلی است که در چنین مواقعی بسیار کاربرد خواهد داشت و آن نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

قطعا کاهش قیمت مرغ در چنین زمانی که تقاضا کاهش یافته کاری در خور توجه نیست بلکه آن چیزی که می توانست باعث شود تا مردم بیش از پیش به تدبیر مسئولانی که وعده کنترل بازار را داده بودند، امیدوار شوند کنترل قیمت بازار مرغ در شرایطی بود که در کنار سفره هر خانواده ایرانی مهمانی نوروزی و در هر شهر و جاده نیز مسافری به سفر رفته وجود داشت.