به گزارش «نسیم» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، قباد افشار با اشاره به اینکه سال گذشته 130 تیم گشت ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی با هدف جلوگیری از روند سریع تغییر کاربری همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تشکیل شد،‌ افزود: قانون گریزی زمین خواران و ناهماهنگی بین دستگاه ها و سازمان های دولتی ، شهرداری ها ، دهیاری ها ، بخشداری ها ، استانداری ها و دیگر وزارتخانه های ذیربط از عوامل اصلی افزایش روند ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی طی 10 سال گذشته بوده است.

وی در بازدید از شهرستان دماوند و منطقه آب سرد این شهرستان گفت: ما شاهد ساخت و سازهای افسار گسیخته در شهرهای شمالی کشور و منطقه آبسرد شهرستان دماوند هستیم که در یکسال گذشته با ایجاد گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی این ساخت و ساز ها 30 درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: منطقه آبسرد شهرستان دماوند از مناطق بسیار خوب کشاورزی برای باغداری و تامین امنیت غذایی کشور است که متاسفانه با این حجم ساخت و ساز و زمین خواری ، زیر ساخت های تولید کشاورزی این منطقه آسیب دیده است.
افشار همچنین از فعالیت دادگاه های ویژه رسیدگی به پرونده های تخلف ساخت و ساز در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: با هماهنگی های انجام شده با دستگاه قضایی کشور، دادگاههای کشیک در استان تهران بویژه شهرستان دماوند و بیشتر شهرهای شمالی برای رسیدگی به پرونده های تخلف ساخت و ساز در اراضی کشاورزی فعال است.
وی در روند بازدید از شهرستان دماوند و منطقه آبسرد افزود: بسیاری از ساخت و ساز های انجام شده در این منطقه غیر مجاز و غیرقانونی است که این ساختمان ها پس از تعطیلات نوروزی و تجهیز و تامین ماشین الات برای سازمان جهاد کشاورزی دماوند تخریب خواهد شد.
رئیس سازمان امور اراضی کشور از توسعه فعالیت گشت های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی خبرداد و گفت: امسال 250 گشت ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی در تمام مناطق کشور و در 250 شهرستان که در معرض تهدید زمین خواری است ایجاد خواهد شد.
افشار همچنین از ایجاد مناطق ویژه گردشگری در شهرهای جنوبی و شمالی کشور خبرداد و افزود: براساس توافقنامه همکاری بین ما و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان های جنوب کشور برخی مناطق برای گردشگری شناسایی شده که طرح آن نیز در دست تهیه است.
وی گفت: طرح ایجاد مناطق گردشگری برای استان تهران و شهرهای شمالی کشور نیز تهیه شده که برای تصویب به دولت ارائه شده است.