محمد جواد محقق نیا عضو هیات علمی پژوهشکده وزارت اقتصاد در گفتگو با «نسیم» در خصوص کاهش وابستگی به نفت اظهار کرد: وابستگی به نفت در طولانی مدت ایجاد شده است و حرکت معکوس هم به دنبال آن باید در طولانی مدت اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور بیان کرد: در کوتاه مدت با ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور می توان وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داد.

عضو هیات مدیره بانک رفاه کارگران خاطرنشان کرد: وقتی همه تراکنش های مالی مشخص باشد و درآمدهای واقعی هر فرد حقوقی یا حقیقی مشخص باشد آن زمان می توانیم با مالیات کشور را اداره کنیم.

محقق نیا ادامه داد: در شرایط فعلی با شفاف سازی اقتصادی می توانیم سیاست های اقتصاد را جهت دهی کنیم، اما قبل از شفاف سازی تکیه کردن به درآمدهای مالیاتی تیری در تاریکی انداختن است.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بیان کرد: اگر در سیاست های اقتصادی ما شفاف سازی که در اقتصاد مقاومتی برآن تاکید شده است وجود داشته باشد، می توانیم از تولید حمایت کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده وزارت اقتصاد تصریح کرد: با استفاده از معافیت مالیاتی می توانیم از تولید حمایت کنیم و با مالیات گرفتن از فرصت های رقیب تولید آن ها را از چرخه رقابت خارج کنیم.

محقق نیا با انتقاد از رشد فعالیت های اقتصادی مبتنی بر دلالی در کشور به نسیم عنوان کرد: فعالیت های اقتصادی دلالی محور رشد بسیار بیشتر از دیگر فعالیت های اقتصادی دارد و این مسئله ناشی از سود بالای آن است.

وی افزود: دلال ها چون مالیات نمی دهند هیچ ردی از خود باقی نمی گذارند، در حالی که تولید باید شفاف به کار خودش ادامه دهد.

این اقتصاددان بر همین اساس گفت: اگر فعالیت های رقیب تولید را در اقتصادمان ضابطه مند کنیم و از ان ها مالیات بگیریم می توانیم امید داشته باشیم که تولید در کشورمان گسترش پیدا کند.