حمیدرضا جانباز با بیان اینکه باید نقش هیئت مدیره‌ها در مجموعه آب و فاضلاب برجسته‌تر شود اظهار داشت: از ابتدای استقرار دولت یازدهم موضوع اقتصاد آب در اولویت برنامه‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار گرفت و در ادامه موضوع ساماندهی نیروی انسانی نیز به دلیل بی‌برنامگی و تورم نیروی کار در این شرکت‌ها به این موضوع افزوده شد.

*در سال آینده باید مبنای مدیریت شرکت‌های آبفا تغییر کند

وی ادامه داد: در سال آینده باید مبنای مدیریت شرکت‌های آبفا تغییر کند و باید نقش هیئت مدیره‌ها در مجموعه آب و فاضلاب برجسته‌تر شود و هیئت مدیره باید جایگاه و اعتبار واقعی خود را داشته باشد. وی ادامه داد: باید هیئت مدیره‌ها با هم‌فکری و خرد جمعی شرکت‌ها را اداره کنند و مجری تصمیم‌ها مدیرعامل باشد.

*سهم نیروی انسانی در قیمت تمام شده آب بالاست

جانباز گفت:در موضوع اقتصاد آب تلاش بسیار زیادی انجام شده است، اما در موضوع مدیریت اثربخش در شرکت‌ها چالش جدی داریم، هنوز قیمت تمام شده پروژه‌ها گران است، سهم نیروی انسانی در قیمت تمام شده آب بالاست و سرانه آب نیز رقم قابل قبولی نیست.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر شرکت‌ها با مردم و نهادهای مردمی ادامه داد: اگر با مردم وارد تعامل شویم و قیمت تمام شده آب و خدمات با رضایت آنها تعیین شود نیازی به اعتبارهای عمومی مگر در اجرای پروژه‌های کلان نخواهیم داشت.

وی به برنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای افزایش اختیارات استان‌ها خبر داد و افزود: نباید اینگونه باشد که شرکت ها برای هر برنامه‌ای نیاز به اخذ مجوز از ستاد داشته باشند و هم‌اکنون بخش بزرگی از کارهای ما به امور جاری استان‌ها اختصاص یافته است؛ این گونه اداره کردن شرکت‌ها محکوم به شکست است.

جانباز تصریح کرد: شرکت‌ها منتظر اتفاق از ستاد نباشد و محل هر اتفاقی باید هیئت مدیره شرکت‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر حمایت از طرح‌ها و ایده‌های داخلی صنعت آب و فاضلاب گفت: بسیار پیش آمده که پژوهشگران داخلی صنعت آب و فاضلاب طرح‌های کارآمد و خلاقانه‌ای را ارائه داده‌اند، اما شرکت ها به دنبال تجهیزات مشابه خارجی هستند؛ اما باید توجه کنید که اقتصاد مقاومتی از همین نقطه شروع می‌شود و باید از این طرح‌های مبتکرانه حمایت کرد.

*باید تلاش کنیم در هیچ شهری جیره‌بندی آب نداشته باشیم

وی تصریح کرد: سال 93 سال سختی برای صنعت آب و فاضلاب بود که خوشبختانه با موفقیت سپری شد، اما حجم بارش‌ها و وضعیت منابع آب کشور نشان می‌دهد سال آینده نیز مشکلات بسیاری متوجه شرکت‌ها خواهد بود؛ باید تلاش کنیم در هیچ شهری جیره‌بندی آب نداشته باشیم و با راهکارهای مختلف موضوع کم‌آبی را مدیریت کنیم.