به گزارش «نسیم» گروه خودروسازی سایپا پیرو گزارش روز گذشته جوابیه ای را به این شرح منتشر کرد:

با توجه به درج گزارشی با عنوان"آیا عقب افتادگی 40 درصدی، سکان مدیریت سایپا را از مدنی می گیرد؟ " که در تاریخ 13/11/93 در آن رسانه درج شده، بدین وسیله جوابیه گروه خودروسازی سایپا به شرح ذیل تقدیم می گردد.

خواهشمند است طبق قانون مطبوعات این جوابیه در خروجی آن خبرگزاری قرار گیرد.

  1. بنگاه های اقتصادی در ارائه گزارشات تولید محصول معمولا دو برنامه ارائه می دهند. اولا برنامه ای واقع بینانه و منطقی بر اساس روال تولیدی که این برنامه را به مراکز نظارتی ارائه می دهند. دوم برنامه ای ویژه کارکنان شرکت که این گزارش بسیار آرمان گرایانه است و منظور از آن تهییج انگیزه کارکنان برای تولید و حرکت رو به جلو آنها و افزایش انگیزه برای تولید محصول است. این برنامه ویژه کارکنان شرکت است و قطعا برنامه ای که هدفش افزایش انگیزه کارکنان شرکت است اعداد و ارقام ارائه شده در آن خاص و داخلی است.

متاسفانه در گزارش آن رسانه به جای اینکه از گزارشی که سایپا به صورت رسمی به محافل نظارتی ارائه داده، استفاده شود، گزارش داخلی که ویژه کارکنان است مد نظر قرار گرفته و بررسی شده است.

  1. در گزارش مذکور به بحث انحراف تولید از برنامه، در گروه سایپا اشاره شده و حال باید گفت که در تمامی بنگاه های تولیدی و اقتصادی انحراف از برنامه تولید به دلیل نگاه آرمان گرایانه که در این برنامه ها وجود دارد، تا حدی موجود است و در گروه سایپا نیز با توجه به مشکلات موجودی که در یکی دو سال اخیر در صنعت خودروسازی کشور به وجود آمده، این انحراف بسیار طبیعی است. به عبارتی مشکلات تحریم های بین المللی ناعادلانه از یک طرف، مشکلات جابجایی و تبدیل ارز و نبود نقدینگی و سایر تحریم های داخلی عاملی شده تا این انحراف تولید از برنامه کمی بیشتر جلوه گر شود.
  2. با تمام مواردی که در گزارش قید شده باید گفت که خوشبختانه و بر اساس آمار رسمی ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان نوسازی و تجهیز صنایع ایران( ایدرو) تا کنون و در ده ماهه سال جاری، 78 درصد برنامه تولید سایپا محقق شده است که با وجود مشکلات متعدد نشان از عزم جدی برای افزایش تولید در این گروه خودروساز می باشد.
  3. بر اساس آمار ارائه شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا کنون در حوزه خودروهای سواری 40 درصد رشد و در حوزه خودروهای سواری و تجاری 35 رشد تولید ایجاد شده که نشان از همت بالای کارکنان گروه سایپا جهت افزایش تولید محصول بوده است. علاوه بر این بر اساس آمار ارائه شده، تمامی شرکت های زیر مجموعه گروه اعم از سایپا کاشان، پارس خودرو، بن رو و سایپا دیزل در تولید محصول خود نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با وجود مشکلات متعدد در حوزه تامین قطعات رشد تولید داشته اند.
  4. . به نظر می رسد رسانه وزین نسیم آنلاین به تازگی دغدغه فراوانی نسبت به عملکرد گروه خودروسازی سایپا پیدا کرده چراکه معمولا با استناد به آمارهای بعضا نادرست به اعلام نظر در مورد این گروه خودروساز می پردازد. تغییر مدیریت این گروه خودروساز به نوعی دغدغه مدیران آن رسانه شده، این درحالی است که امسال مزین به نام اقتصاد و فرهنگ شده و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی بوده است و دولت تدبیر و امید نیز همواره در جهت رفع مشکلات تولید گام برداشته است و عملکرد مدیریت ارشد گروه و پرداختن به مسائل حاشیه ای کمکی به رفع مشکلات تولید نمی کند.قطعا مدیران ارشد دولت به خصوص وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به صورت خاص عملکرد مدیران خودروساز را دنبال کرده و در صورت بروز مشکل و ضعفی بهتر از تمامی افراد و رسانه ها در جهت حل مشکل اقدام خواهند نمود. حال این رفع مشکل می تواند کمک های مالی و حمایتی باشد یا جابجایی افراد و اینکه خبرگزاری نسیم آنلاین با بیان مطالبی خاص و هدفمند جابجایی مدیران ارشد سایپا را دنبال کرده و به نوعی به خواننده خود این موضوع را القا می کنند به دور از رسالت رسانه ای خود بوده و جای سئوال بسیاری را در ذهن ها ایجاد می کند.

توضیحات «نسیم»: شرکت سایپا در حالی کاهش تولید خود را توجیه میکند که انتشار دو آمار و دو برنامه در هیچ یک از دستگاههای کشورتاکنون دیده نشده و ارائه دو گزارش مختلف یکی برای ارائه به مراکز نظارتی و دیگری برای افزایش انگیزه کارکنان به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. گروه خودروسازی سایپا مانند دیگر بنگاه های اقتصادی باید یک گزارش ارائه کند و مفاهیمی مانند" گزارش آرمانگرایانه" در هیچ کدام از اصول مدیریتی جایگاهی ندارد. ضمن اینکه گزارش روز گذشته خبرگزاری «نسیم» یک سند رسمی از مجموعه سایپا با لوگوی این شرکت، بوده است و مسئولان سایپا بهتر است به جای ایجاد انحراف در افکار عمومی در این خصوص پاسخگو باشند که چرا تولید شرکت سایپا با کاهش 40درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر مسئولان سایپا در شرایطی صحبت از تاثیر تحریم ها بر تولیداتشان به میان می آورند، که این تحریم ها در سال های اخیر همواره وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. علاوه بر این، مدیران این گروه خودروسازی بارها اعلام کرده اند که با توجه به سهم 80 درصدی تولید داخل در محصولات سایپا، تحریم، هیچ گاه در روند حرکتی آن ها تاثیر گذار نبوده است.

همچنین خبرگزاری «نسیم» به هیچ وجه دغدغه ای در خصوص جا به جایی مدیری خاص را ندارد، اما اختلافات موجود بر سر مدیریت گروه خودروسازی سایپا در دولت، به عدم حمایت از شخص مهندس مدنی انجامیده است و این مسئله بر آمار تولیدی این بنگاه اقتصادی تاثیر مستقیم گذاشته است. تنها دغدغه نسیم ، کاهش تولید و مشکلات ناشی از آن است که بر اشتغال و معیشت کارگران این بنگاه بزرگ اقتصادی تاثیر گذار بوده است. رسالت حرفه ای ما ایجاب می کند که اگر کاستی در دستگاه و یا نهادی دیدیم، آن را نقد کنیم و ارائه آمار ضعیف تولیدات شرکت سایپا هم در همین زمینه بوده است. گفتنی است قطعا اگر بنگاه های اقتصادی کشور دستاوردی در زمینه رشد اقتصاد ی کشور و رونق اشتغالزایی داشته باشند در رسانه ما منعکس خواهد شد.

لازم به یادآوری است به زودی آمار دیگری از وضعیت سایر شاخص های شرکت سایپا منتشر خواهد شد.