به گزارش «نسیم»، احمد پورفلاح ظهر امروز در نشست خبری سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت توسعه پایدار که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: هیچ کشوری به توسعه‌یافتگی نمی‌رسد و هیچ ملتی به رفاه نمی‌رسد مگر آنکه بخش خصوصی رشد یافته‌ای داشته باشد و باید فرهنگ اعتنا به مسئولیت‌های اجتماعی را در بخش خصوصی و جامعه پررنگ کنیم.

وی افزود: این ذهنیت که فقط در کشورهای جهان سوم که دولت‌ها توان حل مشکلات جامعه را نداشته و بخش مردمی باید به میان بیاید درست نیست چرا که حتی در کشورهای پیشرفته هم مشارکت‌های مردمی جایگاه خود را دارد.

عضو هیات امنای محک به فعالیت‌های این مجموعه در راستای حمایت از کودکان سرطانی اشاره کرد و گفت: محک جزو مجموعه‌های کشور است که در رده‌بندی‌های جهانی رتبه دهم را کسب کرده و صاحب رکورد است. اکنون بیش از سی و چند بیمارستان در سطح کشور و یک بیمارستان به نام محک در پایتخت کودکان سرطانی را تحت پوشش درمانی و رفاهی قرار داده است.

وی ادامه داد: هرگاه نامی از مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در امور اجتماعی و خیر به میان می‌آید برخی فکر می‌کنند که بحث درخواست‌ها و کمک‌های مالی مطرح است، در حالی که در گردهمایی اخیر می‌خواهیم به فعالان بخش خصوصی بگوییم که لطفاً دسته چک خود را به همراه نیاورید و هدف ما گسترش فرهنگ مشارکت در امور اجتماعی است.

پورفلاح تصریح کرد: هنوز این باورها به طور جدی در بنگاه‌های اقتصادی ما جا نیفتاده که در امور مردم‌نهاد مشارکت کنند.

در بخش دیگری از این نشست یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: هسته فنی هر محیطی از جامعه حتی مسائل اقتصادی و سیاسی حول مسائل اجتماعی می‌چرخد و اینکه در جامعه‌ای به دلیل نبود امکانات نتوانیم بیماران سرطانی را درمان کنیم، دیگر معنا ندارد، چرا که با تشکیلات مجمع محک در سراسر کشور همه کودکان سرطانی امکان درمان شدن را دارند.

وی با اشاره به اینکه حقوق اجتماعی محور اساسی حکومت‌داری است خاطرنشان کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که بنگاه‌های اقتصادی قانوناً وظیفه دارند، برای برنامه‌های اجتماعی منابع تخصیص دهند و بنگاهی که می‌خواهد بهینه کار کند باید ابتدا مسائل اجتماعی را هم در نظر بگیرد و اگر امروز فضای خشونت و ناهنجاری را شاهدیم همه ناشی از آن است که آن طور که باید و شاید به مسائل اجتماعی توجه نکرد‌ه‌ایم، در حالی که هزینه‌های اجتماعی به مراتب بالاتر از مسائل اقتصادی است.

در بخش دیگری از این نشست سعیده قدس موسس و عضو هیأت امنای محک -که به عنوان یکی از 50 بانوی تأثیرگذار در دنیا معرفی شده است- در بسیاری از کشورها مسئولیت شخصی انسان‌ها در مقابل جامعه به فرهنگ تبدیل شده است و اگر فرد از کودکی تا قبل از دانشگاه در کارنامه کاری خود اینگونه فعالیت‌ها را نداشته باشد امکان ثبت‌نام در دانشگاه را ندارد.

وی ادامه داد: البته اینگونه امور در جامعه ما محتوای مذهبی دارد اما چارچوب کمک و خدمت به جامعه کمرنگ‌تر است.

قدس با تأکید بر اینکه حس اجتماعی افراد باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: اینکه زباله‌ها را در خانه خود جمع‌آوری کرده و آنها را پشت در بگذاریم و بگوییم مشکل شهرداری است که روزانه صد هزار تن زباله را از شهر جمع‌آوری کند، فکر درستی نیست، بلکه همه باید در حل مشکلات جامعه قدم بداریم.

به گزارش فارس، مؤسسه محک از 25 سال گذشته تاکنون 23 هزار کودک سرطانی را تحت حمایت درمانی و رفاهی قرار داده است و اکنون سالانه 900 کودک را در بیمارستان اختصاصی خود درمان کرده و 6 هزار کودک را در بیمارستان‌های تحت پوشش این مجمع درمان می‌کند. پیوند سلول‌های بنیادی و پیوند مغز و استخوان برای کودکان سرطانی از کارهای شاخصی است که در زیرمجموعه این مجمع انجام می‌شود.