گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم» - مهدی کاشی پزها- این روزها نفس کشیدن برای یکی از دو غول خودروسازی کشور بسیار سخت شده است و صدای اعتراض و نارضایتی پیرامون شرکت سایپا و زیر مجموعه هایش در بخش های مختلف شنیده می شود، به شکلی که انگار تیره روزی های این شرکت قرار نیست، تمام شود.

 بعد از انتشار اخباری مبنی بر نارضایتی کارگران شرکت سایپا و زیر مجموعه هایش در خصوص دریافت مطالبات معوقه و اعتصابات زنجیزه وار آن ها، انتشار آمار تولید این شرکت طی 10 ماهه نخست امسال، آش مشکلات این گروه خودروسازی را بدجوری شور کرده، به شکلی که نوک پیکان انتقادات بیش از همه، سعید مدنی مدیرعامل این شرکت را نشانه رفته است.

به گزارش «نسیم» طبق آمار منتشر شده در خصوص تولیدات این گروه خودروسازی، سایپا باید تا پایان 10 ماهه امسال  547هزار 91 دستگاه خودرو تولید می کرد که از این میزان فقط 345هزار و527 دستگاه تولید کرده است این میزان فقط 63 درصد برنامه های این شرکت را پوشش داده است. همچنین کل تولیدات شرکت سایپا 114 هزار و 833  دستگاه خودرو بوده است. نکته جالب در این آمار انحراف منفی و شدید شرکت سایپا نسبت به برنامه های پیش بینی شده اش در سال جاری است، به شکلی که میزان انحراف از آمار پیش بینی شده برای شرکت سایپا منفی 55 هزار و 417 دستگاه بوده است. این وضعیت اسف بار و بی سابقه برای سایر زیر مجموعه سایپا هم وجود دارد، به طوری که سایپای کاشان از 130هزار و هشتصد دستگاهی که باید طبق برنامه تولید می کرد، رقمی در حدود91 هزار و 436 دستگاه تولید کرده و منفی 39 هزار و 364 دستگاه از تولید مورد نظر گروه خودروسازی سایپا، انحراف داشته است.

پارس خودرو نیز که قرار بود تا آغاز بهمن ماه امسال 163 هزار و 139 دستگاه خودرو تولید کند، تنها 92 هزار و 308 دستگاه تولید کرده است. تا انحراف منفی 70 هزار و 831 دستگاهی نسبت به برنامه های این شرکت از خود به جای بگذارد.

شرکت های بن رو، زامیاد، سایپا دیزل و آذربایجان هم ناکامان دیگر این گروه هستند که به ترتیب  14هزار و 16 هزار ، 303 و 4037، دستگاه خودرو از برنامه های این گروه خودروسازی سایپا کمتر تولید کرده اند، تا در مجموع گروه خودروسازی سایپا تا بهمن ماه امسال  201 هزار و 564 خودرو از برنامه های پیش بینی شده این شرکت عقب باشد.

با نگاهی به جدول تولید شرکت خودروسازی سایپا از سال 80 تا 90 تاکنون متوجه می شویم که دوران مدیریت سعید مدنی بر گروه خودروسازی سایپا از بدترین دوران های مدیریتی این گروه خودروسازی از زمان ایجاد آن به شمار می رود، به شکلی این مقدار کاهش تولید در دهه گذشته سابقه نداشته است.

شرایط سخت این روزهای شرکت سایپا و سو مدیریت سعید مدنی مدیرعامل این گروه خودروسازی در شرایطی اتفاق می افتد که زمزمه کنار رفتن این مدیر دوران احمدی نژاد از ابتدای کار دولت یازدهم تا به امروز مطرح بوده است، ولی دولتمردان در ظاهر، به شدت این مسئله را کتمان می کنند. تداوم اوضاع نابه سامان سایپا در چند ماه اخیر با  آمدن دو عضو جدید در هیات مدیره این گروه خودروسازی نشان از ریشه ای بودن مشکلات این گروه خودروسازی دارد، چرا که کارگران این شرکت و زیر مجموعه های آن هم در ماه های اخیر در شرایط سخت معیشتی قرار گرفته اند. مدیرعامل گروه صنعتی سایپا اخیرا در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها تقصیرها را به گردن مسئولان قبلی سایپا انداخته و اعلام کرده که اشتباه آن ها در خریداری سهام این شرکت با یک رقم غیر کارشناسی به ضرردهی بزرگ این شرکت انجامیده است، در حالی که بعد از حضور مدنی در سال 91 به عنوان مدیرعامل شرکت سایپا هم این وضع تداوم داشته و شرکت سایپا سال های بدی را سپری کرده است.

با تمام این تفاسیر نمی توان سعید مدنی را تنها مقصر گرفتاری غول بزرگ خودروسازی کشور دانست، زیرا به نظر می رسد نخواستن و عدم حمایت مردان صنعتی روحانی از وی قطعی است، اما اختلاف نظر میان آن ها در انتخاب جانشین مدنی کار را برای این گروه خودروسازی دشوار کرده است. حتی بازدید دو هفته قبل مجید انصاری معاون پارلمانی روحانی از کارخانه سایپا به عنوان نماینده رئیس جمهور، دردی از دردهای این شرکت را دوا نکرده است.  باید منتظر ماند و دید در نهایت تیره روزی های سایپا کی به پایان می رسد و تفکرات صنعتی دولت یازدهم در نهایت به برآوردن یک صدای مشترک از یک حنجره، برای سایپا خواهد شد یا خیر.