مشاور مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، شرایط کنونی حاکم بر بازار جهانی نفت را نامساعدخواند و درتوضیح این امر گفت که زمستان گرم،اقتصاد راکد در اروپا، عرضه مازاد نفت و حضور شیل اویل ها، چشم انداز ناروشنی پیش روی بازار جهانی نفت گشوده که با این وضعیت افزایش قیمت نفت تا هشت ماه آتی هم بعید است مگر با بروز بحرانی ژئوپولیتیک در منطقه.

امیر معینی، میزان مازاد عرضه نفت در بازاررا بیش از 2 میلیون بشکه برشمرد که براین اساس به نظر نمی آید هیچ یک  از صادرکنندگان تمایلی به کاهش عرضه داشته باشند.

چندی پیش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید سال بعد قیمت نفت از 72 دلار کمتر باشد، تصریح کرد: عده ای معتقدند نفت در سال بعد بالای 80 دلار خواهد بود ضمن آنکه هیچ کس نمی تواند به قطع یقین بگوید 72 دلار هم نمی شود.

نوبخت ادامه داد: به همان اندازه که وصولی خواهیم داشت استفاده می کنیم و از همین رو کسری نخواهیم داشت البته کمبود منابع احتمالا خواهیم داشت.

با این اوصاف، مشاور مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، تعیین قیمت نفت بالای 45 دلار درشرایط کنونی در بودجه را غیرمنطقی ذکر کرد و ادامه داد که شرایط حاکم بر بازار چشم انداز روشنی حتی تاهشت ماه آینده پیش رو قرار نمی دهد.