محمد علی خطیبی، روند کنونی کاهش قیمت نفت را همچنان نزولی خواند وگفت که بروز سه رخداد منجر به افزایش  قیمت نفت در بازار جهانی  خواهد شد که بر این اساس، سناریوی نخست شامل افزایش  چشمگیر و ناگهانی تقاضای نفت دربازار جهانی بوده که درواقع  با شرایط کنونی این احتمال  بسیار ضعیف است.

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، کاهش شدید تا  حد 2 میلیون بشکه ای عرضه در بازار را عامل دوم در شکل  گیری افزایش قیمت نفت برشمرد و افزود که درحال حاضر هیچیک از اعضای اوپک راضی به کاهش عرضه نفت نیستند.

وی، عامل سوم را بروز حوادث غیر مترقبه و ژئوپولیتیک در بازار جهانی نفت دانست و به نسیم گفت که پیش بینی این امر نیز غیرممکن است.

خطیبی، در نظر گرفتن نفت 72دلاری برای بودجه سال آتی را برنامه ریزی روی حباب ذکر کرد که اصرار برخی برای بازگشت قیمت نفت به 72 دلار این ذهنیت را متبادر می سازدکه آنها قابلیت پیش بینی خوادث غیر مترقبه را دارا هستند.

چندی پیش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند با قطعیت بگوید سال بعد قیمت نفت از 72 دلار کمتر باشد، تصریح کرد: عده ای معتقدند نفت در سال بعد بالای 80 دلار خواهد بود ضمن آنکه هیچ کسی نمی تواند به قطع یقین بگوید 72 دلار هم نمی شود.

نوبخت ادامه داده: به همان اندازه که وصولی خواهیم داشت استفاده می کنیم و از همین رو کسری نخواهیم داشت البته کمبود منابع احتمالا خواهیم داشت.

بر همین اساس، نماینده سابق ایران درهیات عامل اوپک، پیش بینی افزایش 30 دلاری در قیمت نفت در ماههای آتی را فاقد پایه و اساس برشمرد و ادامه داد که تنها راه حل مشکل کنونی، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

خطیبی، اتخاذ سه سناریوی بد، متوسط و خوب برای تعیین قیمت نفت در بودجه را ضروری خواند و به نسیم گفت که تعیین قیمت 35 دلاری برای سناری بد، قیمت 50 دلار برای وضعیت متوسط و تعیین قیمت نفت 70 دلاری برای سناریوی خوب در شرایط کنونی ضروری بوده، درغیر اینصورت تعیین هررقمی  پرریسک خواهد بود.