به‌گزارش «نسیم»، محمود حجتی در آیین گشایش نخستین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب که با عنوان بهره‌وری و حکمرانی پایدار منابع آب در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: ایران از دیرباز یک کشور کم‌آب بوده و تمدن و شهرنشینی در این کشور در همین وضعیت کم‌آبی و حفظ ارزش آب شکل گرفته و همین امر باعث شده سرمایه بزرگی در ارتباط با چگونگی نگاه به آب و استفاده از آب شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر با آمدن تکنولوژی جدید و تغییر مصرف و نوع برداشت‌ها از آب، نابه‌سامانی در این بخش اتفاق افتاده است که بخش مهم آن ناشی از تجاوز به حقوق همگانی و رعایت نکردن منافع مشترک بوده است وگرنه ما 50 سال قبل مشکلی به نام عدم تعادل سفره زیرزمینی نداشتیم.

حجتی با بیان اینکه به صورت طبیعی بیشتر منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: در گذشته با فرهنگ غنی استفاده از آب و روش‌های نبوغ‌آمیز کشاورزی، آب به بهترین وجه ممکن مصرف می‌شد، اما هم‌اکنون با وجود تکنولوژی‌های مختلف، بهره‌وری در بخش آب رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در زمان حاضر برای حفظ منابع آب، بهترین کار آبخیزداری است تا حفاظت لازم از منابع انجام شود و در کنار آن حفاظت از خاک، حفظ پوشش گیاهی و جوگیری از تبخیر بیش از حد نیز سامان یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های مختلف این وزارت‌خانه برای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی گفت: در نتیجه آغاز برخی اقدام‌ها در این بخش، با وجود افزایش تولید محصول در سال زراعی جاری، مصرف آب در بخش کشاورزی امسال کاهش یافته است.

وی افزود: امروز در کشور نهضت نشاکاری به جای بذرکاری راه افتاده که این کار هم در زمان کشت و هم در مصرف آب تاثیر عمده‌ای دارد و توسعه این موضوع در دستور کار قرار دارد.

حجتی برنامه‌هایی همچون کاهش دفعات آبیاری، تغییر فصل کشت برخی محصولات کشاورزی آب‌بر، استفاده از کشت‌های مقاوم در برابر شوری و کم‌آبی و استفاده از آب‌های نامتعارف را از روش‌های دیگر کاهش مصرف آب در کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای جهاد کشاورزی موضوع کشت متراکم است که در این روش علاوه بر مصرف بسیار اندک آب، بازده محصول کشاورزی نیز چند برابر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به همین منظور باید سطح گلخانه‌های کشور داده و بخش عمده‌ای از سبزی و صیفی کشور به داخل گلخانه‌ها منتقل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری آب در تمام بخش‌های مصرف گفت: علاوه بر کشاورزی، در بخش آب شرب کشور نیز باید در زمینه بهره‌وری کار شود؛ هم‌اکنون سرانه آب در شهرهای بزرگ ایران خارج از استانداردهای تعریف شده است و روز به روز هم بیشتر می‌شود.

حجتی با بیان اینکه توسعه روش‌های نوین کشاورزی از دیگر برنامه‌های مهم بخش کشاورزی کشور است، ادامه داد: در این زمینه، هم دانش مهندسی، هم صنعت و هم مواد اولیه لازم در کشور موجود است و امسال با افزایش 3 برابری بودجه این بخش و اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار، امیدواریم این برنامه اجرایی شود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هم‌اکنون برنامه‌های بهره‌وری و حفظ منابع آب را در 4 میلیون و 400 هزار هکتار و برنامه‌های آب‌خیزداری را در 11 میلیون هکتار از دشت‌های بحرانی کشور تدوین و به دولت ارائه کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به فرهنگ غنی و قوی پیشینیان و هشدارهایی همچون برگزاری چنین همایش‌هایی با بازنگری و درون‌نگری کارها و استفاده از انتقادها به عنوان توشه راه بتوانیم بخش عمده مشکل را در حوضه بهره‌برداری برطرف نماییم.