مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفتگو با «نسیم» در خصوص مناسب نبودن نفت 72 دلاری در بودجه سال 94 اظهار داشت: زمانی که لایحه بودجه سال 94 در دولت تنظیم می‌شد نفت حدود 70 تا 72 دلار نوسان داشت و هنوز کاهش سریع نفت اتفاق نیفتاده بوده به همین علت نفت را روی 72 دلار تنظیم کردیم.

وی در خصوص اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قیمت نفت تا پایان سال و حتی سال آینده نزولی خواهد بود؟ گفت: دو نکته مورد توجه است اول اینکه نوسانات قیمتی نفت در حال حاضر خیلی بالا است و نمی‌توان گفت که نفت 72 دلار پر ریسک است است و نکته دیگر اینکه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد همان طور که اتفاقاتی افتاد که منجر به کاهش شدید نفت شد ممکن است دوباره اتفاقاتی رخ دهد که موجب افزایش قیمت‌ها شود، لذا ضرورتی ندارد که ما بودجه را بهم بریزیم به خاطر اینکه یک حدسی در این مورد زده شده است.

کردبچه با اذعان به اینکه که با توجه به سازوکار قانونی‌ که در اختیار داریم در ماده 30 قانون برنامه و بودجه، تقسیم اعتباری پیش‌بینی شده که به طور مرتب در طی سال روند وصولی منابع را بررسی می‌کند و متناسب با روند وصولی منابع در مورد مصارف تصمیم می‌گیرد که چگونه مصارف تعدیل شود و ما مواجه با عدم تعادل مالی نشویم. بنابراین در حال حاضر به جای اینکه بحث از کاهش قیمت نفت را مکدرا مطرح کنیم این کار را وگذار کنیم به دولت.

او با بیان اینکه اگر مجلس بخواهد قیمت نفت را کاهش دهد ممکن است اولویت‌های موردنظر دولت مورد توجه قرار نگیرد، گفت: دولت برای طرح‌های عمرانی رو به اتمام و پیشرفت بالا اولویت‌گذاری کرده است. تصمیات عجله‌ای لطمه بیشتری خواهند داشت.

کردبچه در پاسخ به این سؤال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه قیمت 2850 تومانی دلار در بودجه سال 94 زیاد نیست؟ گفت: قیمت دلار درنظر گرفته شده مناسب است.

وی با بیان اینکه نرخ دلار را اگر بیشتر افزایش می‌دادیم با توجه به گرایش‌های تورمی که ایجاد می‌کند این کار مستقیما تأثیر منفی در کالای وارداتی و داخلی می‌گذاشت بنابراین دولت تصمیم گرفت که نرخ دلار را در بودجه 2850 در نظر بگیرد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که چرا با رشد اقتصادی هنوز نرخ بیکاری بالا است؟ گفت: برای کاهش نرخ اشتغال باید سرمایه‌گذاری در مواردی شود که اشتغالزا باشند و این کار به زمان نیاز دارد و در چند ماه صورت نمی‌پذیرد لذا با توجه به اینکه در حال حاضر در دو فصل پیاپی شاهد رشد اقتصادی مثبت هستیم باید یک مقدار به دولت اجازه داد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به ثمر برسد.

وی یکی دیگر از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری را عدم تحول اساسی در بخش خصوصی و تولید دانست.

کربچه به اعتبارات عمرانی اشاره کرد و افزود: در 9 ماه نخست سال جاری میزان اعتبارات عمرانی بیشتر از کل سال 92 بوده است. تا پایان آذرماه چیزی در حدود 24 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته که تا پایان سال فقط 23 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پرداخت شد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص دلایل قابل لمس نبودن نرخ رشد 4 درصدی اقتصاد ایران در نیمه اول سال 93، اظهار داشت: مردم رشد را چطور قرار است لمس کنند؟! رشد اقتصادی که اتفاق می‌افتد به دنبال آن تورم کاهش پیدا می‌کند و عرضه کالا افزایش پیدا می‌کند اما هنوز زود است که ما در این خصوص قضاوت کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که با افزایش حدود 200 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در 16 ماه اخیر، اقتصاد ایران با چه چالش‌هایی مواجه می‌شود؟ گفت: رشد نقدینگی نسبت به دوره‌های گذشته کمتر بوده است و ما باید رشد اقتصادی و نقدینگی را با هم در نظر بگیریم. رشد نقدینگی بیشتر از جهت پایه پولی نبوده بلکه از طریق ضریب فزاینده نقدینگی بوده که این نکته مثبت است چون اگر این رشد از پایه پولی بود اثر منفی‌تر به اقتصاد می‌گذاشت. نقدینگی هم این طور نیست که کاملا مضرر باشد بالاخره نقدینگی از چه چیز حاصل می‌شود یک بخشش ناشی از تسهیلات بانکی است.

کردبچه در خصوص علل کاهش نرخ تورم اظهار داشت: کاهش نرخ تورم به خاطر سیاست‌های ضد تورمی، انضبلط مالی بیشتر و قانون‌مداری که دولت یازدهم از زمانی که شروع به کار کرد بوده است.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین درباره اینکه دولت سیستم جامع اطلاعاتی برای حذف مرفهین از یارانه نقدی ندارد نیز، گفت: دولت علت اینکه یارانه ثروتمندان را در سال جاری حذف نکرد به خاطر این بود که هنوز اطلاعات کاملی را ندارد البته بخشی را دارد که دلیل اینکه این کار را انجام نمی‌دهد به خاطر آثار مخرب اجتماعی آن است. به همین خاطر این اقدام را زمانی انجام می‌دهد اطلاعات جامع و کامل را به دست بیاورد.