به گزارش «نسیم» خلیل پور در همایش یک روزه بررسی نحوه مدیریت مراتع روستایی و ارایه راهکارهای اجرایی در قزوین با اعلام اینکه در حال حاضر تعلیف 86 میلیون از120 میلیون واحد دامی موجود در کشور وابسته به مراتع است افزود: باید برای تعدیل دام به منظور بهره برداری از عرصه های مرتعی با مشارکت جوامع بهره بردار تسریع شود.

وی گفت: در قانون افزایش بهره برداری از مراتع، خروج سالانه 3 میلیون دام مازاد و غیرمجاز از مراتع پیش بینی شده است که راهکار اجرایی آن، توسعه برنامه های فرهنگی، اشتغال جایگزین و ابزار قضایی است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور، از سیاستهای کلی در حوزه مدیریت چرا در مراتع را تمرکز برتقویت دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی و تبدیل دام های سبک و پراکنده بهره برداران به دام سنگین اعلام کرد و گفت: با رعایت زمان ورود و خروج دام به عرصه و نظارت دقیق همچنین استفاده از ظرفیت سمن ها، می توان آسیب های وارده به عرصه های مرتعی را کاهش داد.

خلیل پور افزود: 8 هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که بخش عمده آن در حوزه مرتعی و 300 گونه آن علوفه ای است.

در این همایش مسئولان فنی و روسای ادارات مراتع و بهره برداران مراتع 9 استان کشور، چگونگی مدیریت مراتع در عرصه ها، نقش شوراها، تشکلها و تعاونیها در مدیریت مراتع ، همچنین بهره برداران در استفاده صحیح از مراتع بحث و تبادل نظر شد.