محمدعلی پور شیرازی یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «نسیم» در واکنش به اظهارنظر اخیر رییس‌کل بانک مرکزی درباره بررسی وام 80 میلیون تومانی مسکن در شورای پول و اعتبار اظهار داشت: من بارها تکرار کرده‌ام که در همه جای دنیا تا 90 درصد خرید یک خانه را وام می‌دهند، اما این موضوع با نکاتی همراه است.

محمدعلی پورشیرازی افزود: فقط پرداخت وام اصل نیست، بلکه هم گیرنده باید دقت کند که چه باید کند و هم پرداخت‌کننده وام که حالا بانک یا موسسه اعتباری است.

وی با بیان این‌که در دنیا بانک براساس گردش مالی یک فرد وام می‌دهد، تصریح کرد: ما از کشورهای دیگر الگو می‌گیریم، اما به همه نکات توجه نمی‌کنیم.

این کارشناس بخش مسکن تصریح کرد: به طور کلی نرخ بهره در کشورهای دیگر پایین است و نرخ‌های سود 22، 24 و 26 درصد وجود ندارد و نرخ سود کمتر از 5 درصد است.

پورشیرازی با بیان این‌که در کشورهای دیگر خیلی اختلاف بین سرمایه‌گذار و وام‌ده وجود ندارد، بنابراین بهره هم پایین است، عنوان کرد: فردی که حقوق ماهانه یک میلیون تومان دارد، مگر چقدر می‌تواند قسط بدهد که بتواند وام خود را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که یک آپارتمان 60 متری در شهر تهران به طور متوسط 300 میلیون تومان قیمت دارد، گفت: اگر کسی 220 میلیون تومان داشته باشد که خانه بخرد، بعید است برای 80 میلیون تومان این‌قدر محتاج باشد. اصل قضیه از این‌جا نشات می‌گیرد.

این کارشناس بخش مسکن افزود: از سوی دیگر، این وام به دلالی دامن می‌زند. من این اقدامات را راه‌حل نمی‌دانم، همان‌طور که در شروع کار مسکن‌مهر گفتم.

پورشیرازی تصریح کرد: با پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن هیچ اتفاقی نمی‌افتد و حتی معتقدم گرفتاری مردم را زیادتر می‌کند و بی‌جهت یک عده‌ای سودجو وارد عمل می‌شوند و قیمت املاک بالا می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که به طور قطع این اتفاق می‌افتد، به نسیم عنوان کرد: پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن روی بازار تاثیر منفی دارد و یک مقداری به دلالی دامن می‌زند.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به تاثیر وام 80 میلیون تومانی مسکن روی تورم، خاطرنشان کرد: هر حرکتی که دولت‌ها انجام دهند، اثرگذار است. به طور قطع این اقدام نیز بار تورمی در اقتصاد کشور خواهد داشت.