گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم- رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بنزین وارداتی را دارای کیفیتی بالا دانسته که پاک بوده و مطابق با استانداردهای یورو 4 است.

علی مروی، داشتن کیفیت بالا و تطابق بنزین وارداتی با استانداردهای یورو 4 را با استناد به مستندات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان محیط زیست اعلام داشته است.

دو سازمانی که از ابتدای تصدی دولت یازدهم نام آنها با ریفرمیت تولید پتروشیمی ها و واردات بنزین به شدت گره خورده است.

اظهارات رئیس کمیسیون انرژی مجلس در شرایط کنونی، بعد از آن بیان شده که در ماههای اخیر موج مخالفت با بنزین وارداتی و تاکید بر تولید بنزین داخل از شدت بیشتری برخوردار شده است.

"گرانیگاه  اظهارات مخالفان بر مواردی چون واردات بنزین پاتیلی از سوی وزارت نفت، عبوردولت یازدهم از تکیه بر تولید داخل، پرهیز از حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و واردات بنزین بی کیفیت استوار بوده است"

معصومه ابتکار، رئیس کنونی سازمان محیط زیست پیش از استقرار دولت یازدهم و وزارت نفت هم در میانه استقرار دولت یازدهم در یک جبهه و بر طبل توقف ریفرمیت داخلی برای تولید بنزین و واردات بنزین یورو 4 کوبیده اند؛ عمده این جهت گیری ها در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی و تاکید بر زدودن ریه های شهرها از جمله پایتخت از اثرات زیانبار بنزین فاقد استاندارد لازم تولید داخل بوده است.

ادعایی که همواره  از سوی منتقدان دولت یازدهم در مجلس دست رد بر سینه این اظهارات زده شده است.  

ریفرمیت پتروشیمی

از قرار معلوم، استفاده از ریفرمیت تولید پتروشیمی ها که از آن به عنوان یکی از مولفه های تولید بنزین یاد می شود در میانه سالهای88 و89 به عنوان تصمیمی عاجل و برای دور زدن حلقه تحریم به مصدر سیاست های وزارت نفت کشیده است.

جلیل سالاری، مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  در گفتگو با «نسیم» و مسئول ستاد افزایش تولید بنزین در همان سال ها،تولید این محصول را امری جهادی دانست که در هنگامه رفیع‌تر شدن سد تحریم ها ایران را از واردات بنزین بی نیاز ساخته و از همه مهمتر، دست واسطه‌ها را از دست اندازی به بیت المال قطع ساخته است.

با این حال، با جابجایی قدرت در راس قوه مجریه و تغییر در بدنه این قوه، تعدادی از  طرح های دولت قبلی به قربانگاه کشیده شد که به نظر می رسد یکی از مهمترین آنها، قطع استفاده از ریفیمت پتروشیمی ها برای تولید بنزین داخلی و تکیه بر واردات بنزین بوده است.

صرفنظر از پرداختن بیش از پیش به تولید ریفرمیت برای  بهره گیری از آن در تولید سوخت داخلی و مزایای آن برای مدد اقتصاد ملی، عمده ترین موضوع مهم در شرایط کنونی، تکیه بر واردات بنزین یورو 4 است.

موضوعی که از زمان اجرایی شدن آن حواشی فراوانی را به خود همراه ساخته است.

تعداد زیادی از اعضای کمیسیون انرژی دراظهارات خود درگام نخست، وزارت نفت را متهم ساخته که باگذشت مدتها از مبادرت این وزارتخانه به واردات بنزین، اما همچنان مستندات واردات به کمیسیون  انرژی ارایه نشده است؛ بنزین وارداتی نه تنها فاقد استانداردهای کیفی بوده بلکه بنزین وارداتی در قد و قواره بنزین یورو 2 هم نبوده و از همه مهمتر، بنزین وارداتی با کیفیت اعلامی، از لحاظ قیمت بین پنج تا 12 دلار در هربشکه بیش از نرخ این فرآورده در خلیج فارس خریداری شده است.

مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس و یکی از منتقدان جدی واردات بنزین اکنون از گزارش نهادهای نظارتی به مجلس در مورد واردات بنزین های غیراستاندارد پس از خرداد ماه و تا آبان ماه سال جاری خبر داده و گفته است: بنزین های وارداتی تا تیرماه نه تنها دارای استانداردهای یورو 4 نبودند بلکه استانداردهای یورو 2 را هم نداشتند.

این نماینده مردم تهران در عمارت بهارستان گفته است که افزودنی های فلزی موجود در این بنزین ها برای خودروها بسیار مخرب بوده و حتی اجازه توزیع این نوع بنزین ها را در کشورهای اروپایی نمی دهند.

به گفته وزیر اسبق نفت این نوع بنزین ها پاتیلی بوده و دارای کمترین کیفیت هستند و اینطور نتیجه گیری کرده است که نمی دانم پشت پرده واردات بنزین چه کسانی هستند و چه منفعت هایی دارند که به راحتی به مردم دروغ می گویند.

حال که وزارت نفت فرمان توقف استفاده از ریفرمیت پتروشیمی ها برای تولید بنزین داخلی را از مدتها پیش صادر کرده و در ادامه واردات آنچه که وزارت نفت بنزین یورو 4 خوانده رنگ ولعاب جدی به خود گرفته ، به نظر می رسد که این امر، سبب بروز اختلاف جدی درکمیسیون انرژی مجلس هم شده به نحوی که تعدادی از موافقان و مخالفان واردات بنزین در عمارت بهارستان در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند.

عده ای پشت سر مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت و رئیس پیشین کمیسیون انرژی وجبهه مقابل در کنار دست علی مروی، رئیس کنونی کمیسیون مذکور و موافق سیاست های بیژن نامدار زنگنه.  

طبق اعلام علی مروی، از بهمن ماه سال گذشته  که بنزین یورو 4 توزیع و از نیمه تیرماه سال جاری هم که بنزین یورو 4 واردکشور و بنزین پتروشیمی حذف شد در مقایسه با مدت 6 ماهه مشابه سال قبل تعداد روزهای آلوده کم شده و البته هزینه تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بیشتر از بنزین وارداتی بوده است.

هر چند که در مقابل مسعود میرکاظمی، اظهارات اخیر رئیس کمیسیون انرژی مبنی بر سالم بودن بنزین های وارداتی را برخاسته از بیان نظر شخصی نامبرده دانسته گفته است که نظر رسمی کمیسیون مبنی بر عدم دارا بودن استانداردهای لازم در بنزین های وارداتی پیش از این اعلام شده  است.

تدقیق در اظهارات نامبردگان، صرف نظر از پرداختن به آبشخور سیاسسی آنها، یک چیز را برای  افکار عمومی روشن خواهد ساخت، اینکه  دهلیز دم و بازدم پایتخت آنچنان از آلودگی های مصرف بنزین وارداتی زدوده شده و یا همچنان، چهره شهر با تعداد زیادی از افرادی ماسک به صورت همچنان زیر پوست شهر خود نمایی می کند.