مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران به پرداخت نیمی از هزینه خرید و نصب پنل خورشیدی خانگی به مصرف کنندگان توسط وزارت نیرو خبر داد و به نسیم گفت که افرادی که مبادرت به نصب نیروگاه  انرژی های تجدید پذیر در منازل خود کنند پس از تهیه این دستگاه از  بازار و اعلام آن به وزارت نیرو در کمترین زمان ممکن نیمی از هزینه پرداختی  را دریافت خواهند کرد.

بربند، سقف هزینه خرید هر دستگاه تولید برق  از منابع تجدید پذیر در بخش خانگی از سوی وزارت نیرو را حدود 4.5 میلیون  تومان اعلام کرد.

وی در عین حال از میزان اعتبار اختصاص یافته برای پرداخت کمک هزینه به نصب کنندگان نیروگاه خورشیدی در منازل ساکنان استان تهران  اظهار بی اطلاعی کرد.

از قرار معلوم، سالانه بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت برق تجدید پذیر توسط نیروگاه‌های موجود به غیر از نیروگاه‌های آبی بزرگ در شبکه تولید می‌شود که سهم آن  بدون احتساب ظرفیت ٩ هزار مگاواتی نیروگاه های برق آبی، در واقع سه دهم درصد از ظرفیت 70 هزار مگاواتی تولید برق درکشور  است.

طبق برنامه پنجم توسعه کشور قرار است که پنج هزار مگاوات انرژی از طریق بخش خصوصی نیروگاه‌های تجدید پذیر ،برنامه ریزی، نصب و راه اندازی شود.

موضوعی که به نظر می رسد همچنان با چالش های جدی دست و پنجه نرم  می کند.

پهنه گسترده ایران با وجود تنوع بسیار زیستی و جغرافیایی، بستر مناسبی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر در تولید برق فراهم آورده هر چند که با وجود این بستر مناسب، سهم تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با تولید برق از انرژی فسیلی بسیار ناچیز است.

با این اوصاف، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، از ارایه تضمین خرید برق تولیدی از منابع تجدید پذیر به ازای هرکیلو وات ساعت 446 تومان از سوی شرکت متبوع خود خبرداد و گفت که علاقمندان  به احداث نیروگاه و تولید برق از منابع نجدید پذیر می توانند از این مشوق ها بهره لازم را ببرند.

وی، به علاقمندان به سرمایه گذاری در زمینه تولیدات برق در حوزه انرژی تجدید  پذیر اطمینان داد که بازارکنونی بازاری مناسب برای سرمایه گذاری در این خصوص است.

با این اوصاف، مدیر عامل یک شرکت فعال  در زمینه طراحی و تجهیز انرژی های تجدید پذیر خبرداد که به دلیل عدم سود دهی و مشکلات فراروی این صنعت، مجبور به ترک فعالیت و خروج از این صنعت شده است.

وی  در گفتگو با «نسیم»، افزود که  قیمت پنل های های خورشیدی  به ازای هر 100 وات پنج هزار تومان بوده که با توجه به گران بودن قیمت پنل ها، نبود تقاضا از ناحیه مردم و  عدم ارایه دستورالعمل به شرکت های توزیع برق، حضور در این عرضه مقرون به صرفه نیست.