به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی که به همراه رئیس جمهور به قزاقستان سفر کرده است، با خانم "دویس نوا" وزیر کار و تامین اجتماعی قزاقستان دیدار کرد و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ در زمینه اعزام نیروی کار، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش مشاغل خانگی تاکید کرد.

ربیعی در این دیدار اظهار داشت: سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به قزاقستان فصل جدیدی در روابط دو کشور است و ما نیز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش می‌کنیم، بستر همکاری‌ دوجانبه را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به نیازهای قزاقستان در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیروی کار ماهر، ایران این آمادگی را دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود خود همکاری های مناسبی را با این کشور سامان دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه آموزش مشاغل خانگی و روستایی اشاره کرد و با تاکید بر این که تبادل اطلاعات و تجربیات در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد، یادآور شد: ایران و قزاقستان در این حوزه دارای تجربیات فراوانی هستند و تبادل اطلاعات و کارشناس در این زمینه می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای نیروی کار متخصص و ماهر است و از نیروی کار کشور ما در بسیاری از کشورها حتی در کشورهای غربی نیز بهره گیری می شود؛ ما نیز این آمادگی را داریم تا نیازهای قزاقستان در زمینه نیروی کار ماهر به ویژه در بخش کشاورزی را تامین کنیم و می‌توانیم در توافق‌های آتی این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

ربیعی، آموزش و توانمندسازی نیروی کار را یک مؤلفه مهم در جذب نیروی کار دانست و با تشریح ظرفیت های آموزش های فنی و حرفه‌ای و همکاری مؤثر ایران با کشورهای منطقه در این زمینه یادآور شد: این آمادگی وجود دارد تا نیازهای قزاقستان را در این زمینه به ویژه تربیت مربی تامین کنیم.

وی همکاری در زمینه درمان، نگهداری معلولان و توانمندسازی آنان را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد و با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کشور از درمان سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، یادآور شد: این سازمان تجارب ارزنده‌ای را در ارائه خدمات درمانی و حمایتی به کارگران دارد که می توان آن را در اختیار شما قرار داد.

در این ملاقات، خانم دویس نوا وزیر کار و تامین اجتماعی قزاقستان با ابراز خرسندی از ملاقات با ربیعی و استقبال از توسعه همکاری‌های دو کشور بر لزوم اجرایی شدن این همکاری‌ها تاکید کرد و افزود: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های گوناگون از جمله آموزش و توانمندسازی نیروی کار و تبادل تجربه در زمینه بیمه کارگران و همچنین در زمینه حوزه روابط کار همکاری کنند.