محمد حسن زربخش با اشاره به اینكه  در حال حاضر 30 میلیون اشتراك برق در كشور وجود دارد كه 24 میلیون آن مربوط به مشتركان خانگی است، افزود:  بخش عمده ای از برق در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود که ارزش افزوده ای را برای کشور به همراه ندارد بر همین اساس صرفه‌جویی در این بخش و صرف آن در بخش صنایع ،صرفه ارزی زیادی را به دنبال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح كرد: در حال حاضر 34 درصد  از برق تولیدی در كشور به بخش خانگی به مصرف می‌رسد در حالیكه سهم صنایع كه بخش مولد جامعه به شمار می‌آید تنها 33 درصد است.

مدیر كل آموزش سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: 30 درصد از برق اشتراك‌های خانگی‌در بخش روشنایی  و 70 درصد آن در بخش‌های دیگر به مصرف می‌رسد كه از این میزان سهم یخچال و یخچال فریزر 28 درصد، كولر آبی و گازی 26 درصد، لوازم صوتی و تصویری 10 درصد و ماشین لباسشویی  و دیگر اقلام 7 درصد است.

این مقام مسئول مصرف بالای انرژی در لوازم خانگی تولید داخل را مورد انتقاد قرار داد و افزود: به عنوان مثال به رغم همكاری‌های انجام شده از سوی سازمان سابا به منظور ارتقای برچسب مصرف انرژی در بین یخچال‌فریز‌های تولید داخل در طی سال‌های گذشته تنها یك یادو تولید‌كننده مصارف انرژی خود را اصلاح كردند.

مصرف 10 هزار مگاواتی یخچال،كولر و لباسشویی

زربخش  با بیان اینكه با وجود تاكیدات صورت گرفته برخی از یخچال‌های ساخت داخل درجه مصرف انرژیشان D و F‌است ، اظهار داشت: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته میزان مصرف یخچال فریزر،كولر و لباسشویی سالانه 10 هزار مگاوات یعنی معادلی برق تولید شده در 4 نیروگاه شهید رجایی است در حالیكه در صورت اعمال راه‌كارهایی كه به تولید‌كنندگان دیكته شده است به راحتی می‌توان این میزان را به 5 هزار مگاوات كاهش داد.

به گفته وی، به طور میانگین، هر سه سال یک بار استانداردهای برچسب مصرف انرژی به منظور به روزرسانی آنها و ارتقای شاخص ها بازنگری می شوند و تولید كنندگلان موظف به رعایت این استانداردها هستند.