سرویس اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- روز گذشته رئیس شورای رقابت از افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو‌ها خبر داد كه معتقد بود به دنبال اعمال نرخ‌های جدید و افزایش عرضه در بازار حاشیه بازار دیگر از بین خواهد رفت. در چنین شرایطی بسیاری بر این باور بودند كه امروز بعد از مدت‌ها در صورت مراجعه به نمایندگی‌های فروش قادر به خرید فوری خودرو خواهند بود غافل از اینكه داستان كمبود عرضه از سوی خودرو‌سازان و نبود فروش‌های قطعی هنوز به پایان نرسیده و كماكان به قوت خود باقی است.

 در این بین كاظم نیكخواه، دبیرانجمن نمایشگاه‌داران ایران خودرو در گفتگو با «نسیم» در رابطه با چرایی عدم فروش خودرو از سوی نمایندگی‌ها می‌گوید: هنوز قیمت‌های جدید به صورت رسمی از سوی خودرو‌سازان به ما اعلام نشده است و منتظر ابلاغ رسمی از سوی آنها هستیم كه پیش‌بینی می‌شود تا فردا مشخص شود.

 در این بین در حالی كه قیمت‌های جدید اعلامی به صورت میانگین 3.6 تا 6.7 درصد افزایش یافته كه این فعال بازار بر این باور است كه قیمت‌های اعلامی نرخ‌های پایه هستند. به عنوان مثال پژو 206 پیش از این به قیمت 35 میلیون و 500 هزار تومان در نمایندگی‌های به فروش می‌رسد كه در نرخ‌های اعلامی بهای این محصول 34 میلیون تعیین شده است.

وی با بیان اینكه با توجه به تعیین تكلیف صورت گرفته از سوی شورای رقابت طی روز‌های آینده رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت، می‌افزاید: به طور قطع با افزایش عرضه حاشیه بازار تا حدودی از بین خواهد رفت.

همچنین در این باره رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در گفتگو با «نسیم» با بیان اینكه هنوز ركود در بازار هنوز وجود دارد، می‌افزاید: همواره بعد از اعمال یك سری تغییرات در قیمت هر محصولی چند روزی در عرضه و تقاضا توقف ایجاد می‌شود و امتناع از عرضه خودرو در نمایشگاه‌های ماشین نیز ناشی از این وضعیت است.

 علی افشار با بیان اینكه مردم منتظر مشخص شدن قیمت‌های واقعی در سطح بازار هستند،ادامه داد: در آینده نزدیك عرضه و تقاضا به حالت عادی خود باز می‌گردد.

این فعال بازار بر این باوراست كه برای از بین رفتن حاشیه بازار باید امانت فروشی در نمایشگاه‌های اتومبیل نیز همچون گذشته آغاز شود تا فروش تنها از طریق نمایندگی‌ها نباشد و متقاضیان در هر زمان قادر به خرید خودرو مورد نیاز خود بر اساس قیمت كارخانه باشند.