به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، «ولی‌الله افخمی‌راد» در این دیدار که روز پنجشنبه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، با اشاره به سابقه دیرینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی ایران و کشورهای همسایه، ضمن اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم در راستای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه اظهار داشت: گسترش روابط با کشور قزاقستان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای فعالان اقتصادی ایران در حوزه‌های مختلف تولید محصولات تزئینی، ترانزیت کالا، امور بانکی، ساخت و ساز، کشاورزی، اکتشاف معادن، ساخت خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی، ابراز امیدواری کرد: شاهد رشد روزافزون همکاری‌های اقتصادی و تبادلات تجاری بین تهران و آستانه باشیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازدید پیشین مسوولان اقتصادی قزاقستان از ایران، اظهار داشت: ما زمینه‌های خوبی برای همکاری داریم و امیدواریم شاهد گسترش تبادل اقتصادی میان تجار قزاق و ایرانی در استان‌های خراسان، گلستان و مازندران باشیم.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: نمایشگاهی از محصولات و کالاهای ایرانی در قزاقستان برگزار شود، تا قزاق‌ها بیش از پیش با توانمندی‌های ایرانی‌ها آشنا شوند.

افخمی راد با اشاره به اتمام پروژه خط‌ آهن در مرز ایران تاکید کرد: لازمه تجارت موفق تسریع در رفت و آمد و همکاری در بخش ترانزیت است و استفاده از خط آهن، راهکاری در تسریع تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت، از آمادگی فعالان اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری در بندر اکتائو خبر داد و افزود: همکاران ما در بندر اکتائو بررسی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند و ما به دنبال عملی کردن تصمیمات اتخاذ شده هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای صادرات خودرو، کمباین و تراکتور به قزاقستان و همکاری در زمینه اکتشاف معادن گفت: برگزاری نمایشگاهی از کالاهای ایرانی در قزاقستان عامل موثری در شناخت قزاق‌ها از توانمندی‌های ایرانیان و حضور پررنگ‌تر کارخانجات ایرانی در این کشور است.  

افخمی‌راد از تمایل ایران برای حضور در اکسپو 2017 خبر داد و با تاکید بر توانمندی‌های صنعت ساختمان در ایران مقامات قزاق را به بازدید از نمایشگاه این صنعت دعوت کرد.

«امریف بغداد کولتائویچ» سفیر قزاقستان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به زمینه‌های همکاری بین دو کشور، از تمایل مقامات قزاق برای افزایش سطح روابط با تهران در بخش‌های مختلف خبر داد و خواستار گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی شد.

وی این دیدار را فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دانست و گفت: باید ارتباط و دیدارها بیشتر شود و ما برای رسیدن به یک نتیجه خوب، تلاش می‌کنیم.

سفیر قزاقستان در ایران ادامه داد: ما با برخی از مسوولان بانکی، بنادر، کارخانجات تولید شیشه و صنایع دیگر دیدار داشته‌ایم و مذاکرات مقدماتی خود را برای بهبود  فعالیت‌های اقتصادی آغاز کرده‌ایم.

وی ضمن اشاره به واردات فلزات و آهن از ایران گفت: ملاقات‌های صورت گرفته، گویای این واقعیت است که قزاقستان مایل به همکاری با شرکت‌های ایرانی است.