چرخ محرک هر کشوری بستگی به صنعت آن کشور دارد و می‌توان گفت اگر صنعت در هر کشوری فعال نباشد آن کشور پویایی و تحرک خود را از دست خواهد داد. پذیرش این نکته، مسئولان را بر آن داشت تا همواره شعار حمایت از صنعت، صنعتگر را سر دهند اما تا چه اندازه این شعار محقق شده جای کمی تامل و درنگ دارد.

سرویس اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- روزبان: هرچند امید می‌رفت باروی كار آمدن دولت دهم میزان حمایت‌ها از تولید و صنعت بیش از گذشته باشد اما شاهد بودیم كه در گام بعدی آزادسازی قیمت‌ها همچون مرحله نخست آن سهم تولید آنچنان كه باید و شاید ادا نشد به طوری كه وزیر صنعت ضمن تایید ضمنی آن اعلام كرد كه پایین بودن تعداد كسانی كه از دریافت یارانه انصراف داده بودند موجب عدم‌تحقق سهم ۳۰ ‌درصدی صنعت از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها شد.

در این بین سیستم انقباضی بانك‌ها و روی آوردن بانك‌ها به فعالیت‌های اقتصادی، تحریم‌های بین‌المللی و واردات غیر ضرور ناكامی دولت در حمایت از بخش مولد جامعه را تشدید كرده است و موجب شده تا واحدهای صنعتی عمدتا با نیمی از ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهند.

یك روز در هفته كار می‌كنیم

به طوریكه نصیری اولین تولید‌كننده انواع ساندویچ پنل از فوم پلی پورتات، پشم شیشه با اشاره به نبود حمایت‌های لازم از واحدهای تولیدی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل مشكل نقدینگی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تنها از 10 درصد از ظرفیت واحد تولیدیم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینكه تنها یك روز در هفته را به تولید مشغول هستیم و در 6 روز دیگر كارخانه تعطیل است، ادامه می‌دهد: بخشی از این مهم به مشكلات موجود در واردات مواد اولیه و تحریم‌های بانكی برمی‌گردد.

این صنعتگر فعال سیستم انقباضی بانك‌ها را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به این مهم كه کمبود نقدینگی، اکثر کارخانه‌ها را مجبور به تعدیل نیرو می‌کند که در این میان کارگران نیز متضرر می‌شوند، ‌افزود:چرا باید چوب فساد مالی دولت‌ قبلی و اختلاس 3 هزار میلیاردی را صنعتگر بپردازد در حالیكه عامل اصلی این فساد در جای دیگر دنیا به راحتی به زندگی خود مشغول است.

بالا بودن قیمت تمام شده تولید در ایران

این تولید‌كننده در شهرك صنعتی پرند با بیان اینكه بانك‌ها به جای اختصاص منابعشان به تولید و صنعت خود به فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌داری روی آورده‌اند، اظهار داشت: چندین ماه است كه برای واردات یك دستگاه حدود 3 میلیارد تومان هزینه كردم اما به دلیل عدم همكاری از سوی نظام بانكی ، كشور سازنده حاضر به راه‌اندازی آن نمی‌شود.

به گفته‌ی نصیری، قیمت تمام شده محصولات برای تولید کننده گران است و این امر موجب می شود تا برای اینکه تولید کننده بتوانند با بازارهای دنیا رقابت کند، محصولش از نظر کمی و کیفی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هیچ کاری به اندازه صنعت ارزش افزوده برای کشور ندارد گفت: متاسفانه هیچ توجه و حمایتی از سوی مسئولان نسبت به صنعت نمی‌شود و این موجب شده صنعتگر هر روز با استرس کار خود را آغاز کند.

نرخ بالای تسهیلات بانكی

 بالا بودن نرخ سود تسهیلات و دریافت وثیقه‌های سنگین از دیگر دغدغه دیگر تولیدكنندگان در شرایط كنونی است كه الیاسی یكی از تولید‌كنندگان پوشاك شهرك صنعتی پرند كه پیش از این اقدام به سرمایه‌گذاری در كشور تركیه كرده بود و حال سعی دارد كه شعبه‌ای از برند خود را در ایران تاسیس كند، در اینباره می‌گوید: در حالی تسهیلات بانكی در ایران با سود‌های بیش از 25 درصد به واحد تولیدی ارائه می‌شود كه كشور‌های همسایه در راستای حمایت از تولیدكنندگان خود وام‌های بسیار زیادی را با سود كمتر از 5 درصد به تولید‌كنندگان اختصاص می‌دهند.

وی سرمایه درگردش مورد نیاز صنایع پوشاك را بسیار بالا دانست و افزود: مدت بازگشت سرمایه در این صنعت در بهترین حالت ممكن بیش از 6 ماه است كه از لزوم حمایت دولت و نظام بانكی در این بخش حكایت می‌كند.

این فعال صنعتی بازاریابی و صادرات از مهم‌ترین عوامل موفقیت یك واحد تولیدی دانست و افزود: اهمیت صادرات در كارآمدی و رشد یك بنگاه اقتصادی موجب شده كه دولت كشور‌های دیگر همه ساله تمامی هزینه‌های حضور بنگاه‌های اقتصادیشان را در نمایشگاه‌های بین‌المللی بپردازند تا اینگونه شانس حضور محصولاتشان را در بازار‌های بین‌المللی افزایش دهند و بتواند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.

قوانین خلق الساعه در دولت‌های قبلی

متاسفانه واردات غیر ضرور در طی سال‌های گذشته به معضلی برای اقتصاد ایران تبدیل شده و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را با چالش مواجه كرده است مالا‌میری تولید‌كننده برتر لوازم آشپزخانه با بیان اینكه در حال حاضر وضعیت تولیدات ایران به لحاظ كیفی قابل مقایسه با تولیدات خارجی است، ادامه داد: با این وجود شاهد واردات محصولات مشابه خارجی به خصوص چینی به كشور هستیم.

 وی با تاكید بر اینكه تولیدات داخلی جوابگوی نیاز داخل است و هیچ نیازی به واردات نیست، تحریم‌ها را از دیگر مشكلات تولید‌كنندگان دانست و افزود: به عنوان مثال تمامی استیل مورد نیاز صنعت آشپزخانه از محل واردات تامین می‌شود كه بعضا برای واردات آنها ناچار با مشكلات بسیاری مواجه می‌شویم.

این تولید‌كننده برتر اشاره‌ای به تصویب قوانین خلق‌الساعه در دولت دهم داشت و افزود: در دولت قبلی هر روز به یك تصمیم عجولانه از سوی دولتمردان بودیم كه این نقیصه تا حدودی در این دولت برطرف شده است.

مشکلات صنعتگران به حدی است که گویا هیچ فردی تاکنون برای رفع آنها قدم برنداشته است. صنعتگران با انباشته شدن این مشکلات، چشم امید به مسئولان دارند تا شاید در آستانه قرار گرفتن در روز ملی صنعت و معدن پاره‌ای از مشكلات رفع شود.