به گزارش «نسیم»، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مناطق آزاد، صادرات و بخش کشاورزی معاف از مالیات هستند، نرخ مالیات بر بورس 5/22 درصد، در مناطق محروم نیز سرمایه‌گذاری تا 20 سال معاف از مالیات است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در دنیا مشوق مالیاتی برای صنایع پیشرفته در نظر می‌گیرند و اینگ ونه نیست که پنیرسازی هم معاف از مالیات باشد. در ایران برای بخش کشاورزی به عنوان مشوق معافیت مالیاتی قرار داده شده است.

وی گفت: عمده کشورهای توسعه یافته به جای معافیت مالیاتی روی اعتبار سرمایه‌گذاری و اعتبار مالیاتی کار می‌شود و هر کس سرمایه‌گذاری کند تا معادل سرمایه‌گذاری از درآمد معاف از مالیات برخوردار است، مثلا اگر 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بیاورد تا درآمد 100 میلیارد تومان معاف از مالیات و بعد از آن مشمول مالیات می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی که در سال 72 در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند هنوز مالیات نمی‌پردازند در حالی که معافیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تا 20 سال است و این 20 سال نباید مرتب تکرار شود بلکه قانون بگوید مثلا تا سال 1394 این فعالیت معاف از مالیات است.

عسکری گفت: در کشور ما علاقه زیادی به معافیت از مالیات وجود دارد و من یک سال با صداوسیما کلنجار رفتم که برای تبلیغ اوراق مشارکت به جای اینکه بگویند معاف از مالیات است گفته شود اوراق مشارکت با نرخ مالیات صفر درصد عرضه می‌شود.