سرویس اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: سهیلا روزبان: بعد از كش‌وقوس‌های فراوان دو روز گذشته بالاخره قیمت‌های جدید خودرو و درصد افزایش آنها از سوی شورای رقابت اعلام شد. در این بین در حالی بر اساس اظهارات رضا شیوا، رئیس شورای رقابت قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین 3.7 دهم درصد تا 6.9 دهم درصد افزایش یافته است كه نرخ‌های اعلامی از سوی این شورا همخوانی چندانی با قیمت‌های موجود در نمایندگی‌ها ندارد؛ به عنوان مثال در حالی بهای پژو صندوق‌دار وی8 با 3.7 درصد افزایش 28.5 میلیون تومان اعلام شده كه هم‌اكنون این محصول در نمایندگی‌‌های فروش به قیمت 35 میلیون و 944 هزار تومان معامله می‌شود كه در صورت اعمال این درصد افزایش باید بهایش به 38 میلیون و 15 هزار برسد كه این تفاوت قیمت موجی از سردگمی در بین مشتریان بازار ایجاد كرده است.

بر اساس این گزارش 5 شرط برای افزایش قیمت خودرو تعیین شده که بر اساس آن خودروسازان باید در مورد میزان تولید خودرو باید با شورای رقابت به توافق برسند و بر اساس شرط دوم موضوع آپشن خودرو باید اختیاری باشد ضمن اینكه ‌طبق شرط سوم نیز طرح فروش خودروها باید طوری باشد که خودرو به دست مصرف‌‌کننده واقعی و نه واسطه‌گران برسد.

از طرفی حذف بازار حاشیه خودرو نیز از دیگر الزاماتی است که خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو باید آن را رعایت کنند، همچنین طبق شرط پنجم قراردادهای خودروسازان باید با هماهنگی شورای رقابت بازنگری شود که به نفع مصرف‌کننده باشد.

 

وزیر صنعت پیگیر افزایش قیمت خودرو

همانطور كه اشاره شد نصب آپشن بر روی خودرو‌ها اختیاری است اما سئوال اینجاست كه نصب آپشن‌هایی همچون ایربك و تجهیز به استاندارد یورو 4 كه دیگر از الزامات تولید خودرو هستند، نیز بر اساس این مصوبه اختیاری محسوب می‌شوند یا اینكه قیمت‌های اعلام شده ضمن در نظر گرفتن این موارد است.

در این بین دبیر انجمن خودرو‌سازان در گفتگو با «نسیم» ضمن انتقاد به قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، اظهار داشت: مشخص نیست كه تمامی قیمت‌های اعلامی بر خلاف اظهارات متولیان امر كاهشی است بر همین اساس شكایت‌ خود را به وزیر صنعت اعلام كرده‌ و منتظر پیگیری از طرف ایشان هستیم چرا كه نرخ‌های اعلامی به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.

 

شورای رقابت باید فرمول را اعلام كند نه قیمت

احمد نعمت‌بخش با بیان اینكه بر اساس قانون شورای رقابت موظف به ارائه دستور‌العمل و فرمول قیمت‌گذاری خودرو است، ادامه داد: اعلام قیمت از سوی این دستگاه خلاف قانون است.

وی با اشاره به قیمت‌های فعلی خودرو در نمایندگی‌های فروش، افزود: قیمت‌های جدید اعلام شده بعضا تا 5 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت‌های فعلی هستند.

 

اعتراف شیوا به افزایش 12 درصدی

دبیر انجمن خودروسازان همچنین درصد افزایش قیمت را نیز مورد انتقاد قرار داد و افزود: فارغ از نرخ‌های اعلامی در حالی بر اساس اظهار رئیس شورای رقابت قیمت انواع خودروهای تولید داخل بین 3.7 دهم درصد تا 6.9 دهم درصد افزایش خواهد یافت، كه خود ایشان در نشست با مدیران مجموعه خودرو‌ساز و وزیر صنعت به لزوم افزایش 11 الی 12 درصدی اذعان داشتند، اما نمی‌دانم كه چه شد نظر آقای شیوا به یكباره تغییر كرد.

وی معتقد است كه اظهارات دكتر نوبخت معاون برنامه‌ریزی مبنی بر مخالف دولت با افزایش قیمت خودرو منجر به این تصمیم در شورای رقابت شده است.

 

دست‌های خالی مردم پس از مراجعه نمایندگی‌های فروش

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «نسیم» به دنبال نرخ‌های اعلام از سوی شورای رقابت بسیاری از مردم كه قیمت‌های اعلامی را بسیار پایین‌تر از قیمت‌های موجود در سطح بازار می‌دانستند به امید خرید خودرو ارزان به نمایندگی‌های فروش مراجعه كرده و خواستار پیش‌خرید خودرو بودند اما در مقابل تنها با نیش لبخندی از سوی مسئولان فروش مواجه شدند و پاسخی به جز این جمله كه هیچ خودرویی بر اساس این قیمت‌ها عرضه نمی‌شوند، دریافت نكردند.

 

 

سردرگمی در بین خریداران خودرو

دراین بین یكی از اعضای انجمن نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به خبرنگار «ما» با بیان اینكه به دنبال اعلام قیمت‌های جدید خودرو در بعد از ظهر چهارشنبه مردم سردگم شده‌اند، افزود: شورای رقابت تنها قیمت تمام شده كارخانه را بدون هزینه‌هایی همچون هزینه مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و شماره‌گذاری اتومبیل و سود منطقی تعریف شده برای واحد تولیدی محاسبه كرده و نرخ‌های اعلامی نمی‌تواند قیمت فروش باشد، حال آنكه بر اساس اظهارات رئیس شورای رقابت در این افزایش قیمت‌ها موضوع نرخ بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری و همچنین ارقام ثابت دیگر نیز لحاظ شده است.

 كاظم نیك‌خواه در ادامه می‌افزاید: چطور ممكن است خودرویی كه پیش از این قیمت كارخانه آن 36 میلیون تومان بوده است، بهایش با افزایش 3.7 تا 6.9 درصدی به 29 میلیون تومان برسد.

 

فهرست قیمت‌های جدید

براساس تصمیم امروز شورای رقابت قیمت انواع خودرو به این شرح اعلام می شود:

پژو 405 اس ال ایکس: قیمت جدید 24 میلیون و 900 هزار تومان با 6.9 دهم درصد افزایش.

پژو 206 تیپ 5: قیمت جدید 28 میلیون و 200 هزار تومان با 5.76 صدم درصد افزایش.

پژو 206 صندوق دار وی 8: قیمت جدید 28 میلیون و 500 هزار تومان با 3.7 دهم درصد افزایش.

رانا: 32 میلیون تومان با 6.9 دهم درصد افزایش.

پژو پارس جدید: 29 میلیون تومان با 6.19 صدم درصد افزایش.

سمند ال ایکس بنزینی: 24 میلیون و 800 هزار تومان با 5.3 دهم درصد افزایش.

پراید 131 اس ایکس: 16 میلیون و 100 هزار تومان با 4.82 صدم درصد افزایش.

تیبا: 20 میلیون و 400 هزار تومان با 5.97 صدم درصد افزایش.

ام وی ام سه سیلندر: 20 میلیون و 400 هزار تومان با 3.79 صدم درصد افزایش.

ام وی ام چهار سیلندر: 22 میلیون و 500 هزار تومان با 3.49 صدم درصد افزایش.

ام وی ام 530: 44 میلیون و 700 هزار تومان با 4.57 صدم درصد افزایش.

ام وی ام ایکس 33: 64 میلیون و 700 هزار تومان با 3.88 صدم درصد افزایش.

ام وی ام 315: 36 میلیون و 300 هزار تومان با 4.13 صدم درصد افزایش.