به گزارش «نسیم»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رضا تقی‌پور در ادامه از موتورهای جستجو با عنوان موتورهای جاسوسی یاد کرد و افزود: در این که موتورهای جستجوی خارجی ابزارهای جاسوسی بیگانگان است شکی نیست و این را می‌توان به راحتی از آمارهایی که منتشر می‌کنند متوجه شد.
وزیر ارتباطات اظهار کرد: به عنوان مثال اعلام می‌کنند مردم ایران در هفته یا روز مشخصی از کدام کلمات و یا واژه‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند که این مفهومش آنست که آنها دائم در حال کنترل و رصد اطلاعات کاربران می‌باشند، هر چند این ظاهر قضیه است اما پشت پرده با سرقت اطلاعات مردم اقدامات جاسوسی و اهداف شومشان را دنبال می‌کنند.
تقی‌پور با اشاره به راه‌اندازی موتورهای جستجوی بومی اظهار کرد: به منظور حفظ امنیت و مسدودکردن راه‌های درز اطلاعات مردم کشورمان چندین گروه غیر دولتی روی موتورهای جستجوی داخلی در حال فعالیت هستند تا در قالب شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و مردم با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده کنند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به برخی شبهات مبنی‌ بر جایگزی شبکه ملی اطلاعات به جای اینترنت، گفت: اینترنت به عنوان یک سرویس کما فی سابق در کنار شبکه ملی اطلاعات باقی می‌ماند و هرکس که نیاز داشت می‌تواند از آن سرویس استفاده کند