به گزارش «نود اقتصادی» مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر اظهار کرد: برق به‌صورت انبوه قابل ذخیره‌سازی نیست؛ بنابراین نیروگاه‌ها باید برقی را تولید کنند که به‌صورت همزمان مصرف شود.

وی افزود: اگر حداکثر میزان تولید را در نظر بگیریم و آن را با میزان مصرف مورد نیاز مقایسه کنیم، به این تفاوت "ناترازی" یا کسری تولید برق گفته می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: برای مثال، دیروز که روز تعطیل بوده، تقاضای مصرف برق حدود ۶۶ هزار مگاوات بوده و ما توانسته‌ایم ۵۷ هزار مگاوات از این تقاضا را تأمین کنیم، که به این ترتیب، ناترازی ما حدود ۹ تا ۱۰ هزار مگاوات است.

مدیرعامل توانیر بیان کرد: حتماً همکاری مردم و مشترکان بخش‌های مختلف لازم است. در بخش مشترکان خانگی باید گفت که از هر ۴ مشترک، یک مشترک پرمصرف است. این مشترک پرمصرف تقریباً به اندازه آن سه مشترک دیگر که در الگوی مصرف برق هستند، مصرف دارد.

رجبی مشهدی گفت: این مشترک باید حتماً برنامه‌ریزی کند تا بخشی از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی تأمین کند. اگر بتواند از ذخیره‌ساز استفاده کند، می‌تواند در ساعات اوج مصرف بخشی از برق خود را تأمین کند تا ناترازی به حداقل برسد.