مرتضی افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تیم اقتصادی دولت چهاردهم اظهار کرد: اولین نگرانی من در خصوص شخص آقای طیب‌نیاست که در رابطه با تک نرخی کردن ارز صحبت کرده و سیاست‌های شوک درمانی را در پیش گرفته که در شرایط فعلی بسیار خطرناک است.

وی افزود: اقتصاد ایران ظرفیت شوک جدیدی را ندارد و از طرف دیگر مدیریت آقای طیب‌نیا در وزارت اقتصاد طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم چندان برجسته نبود. بهبود شاخص‌های اقتصادی به دلیل برجام و تحولات سیاست خارجی بود و ربطی به شخص ایشان نداشت.

این اقتصاددان عنوان کرد: درباره انتخاب آقای همتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی هم نگرانم چون وزارتخانه‌های اقتصادی جای افراد با گرایش‌های سیاسی نیست. آقای همتی از سال ۱۴۰۰ که وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند در شبکه‌های اجتماعی مشغول اظهار نظرهای سیاسی هستند و وجهه سیاسی پررنگی پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: بهتر است آقای پزشکیان دست از انتخاب افراد امتحان پس داده بردارد و کسانی را انتخاب کند که جوان بوده و ایده‌های جدید داشته باشند. امثال همتی هرچه در چنته داشتند قبلا رو کرده‌اند و چیز جدیدی برای گفتن ندارند. به نظرم همتی به هیچ وجه فرد مناسبی برای وزارت اقتصاد نیست.